Wednesday, April 13, 2011

Mufti Harussani, watch this video please

Veena Malik for Prime Minister. This Mufti of Pakistan gets a shitload here for his http (holier than thou person) crap. Perak Mufti Harussani Poco-Poco is lucky he's from Perak.



Courtesy of OutSyed The Box. Read also Veena Malik schools a Mullah about Islam

29 comments:

Anonymous said...

kadang2 org agama ni elok dilancaukan aje.cakap byk yg tak serupa bikin, SIAL...

Anonymous said...

Cuba bayangkan Nik Aziz kena mcm mufti tu... apa dia boleh cakap. masa tu baru ada akai... duk cari tok guru Mahathir tolong jawab.

Haa banyakkan lagi maahad pondok, tahfiz dan sealiran dengannya untuk jawab balik hujah wanita tu. N jangan lupa naikkan pangkat polis bahagian agama ke DCP/SAC, mcm mejar jeneral dalam KAGAT..

moral of story, sederhanalah dalam beragama, islam itu bukan perang, islam itu bukan tudung kepala.

Ayah Man said...

Ulamak seharusnya mempunyai pemikiran progessif berseirringan dengan ketemadunan terkini. Banyak lagi kemajuan2 terbaharu yg akan muncul. Mereka seharunya juga dapat membuat perinterperasian yg besifat luas, terbuka dan sedikit liberal.
Kita tahu yg haram itu ada ketikanya apabila didlm situasi tertentu bolih menjadi halal. Sifat haram itu bertukar kerana Allah merestuinya jadi begitu mengikut keadaan,ketika dan suasananya. Ia tidak dibuat kerana ada muslihat yg tersembunyi disebaliknya. Ia berpandu kpd sifat iklas seiklasnya serta keredaan yg habis2 tinggi.
DiBosnia,diPalestine, diAfganistan dan ditempat2 yg lain berbagai perkara yg dilihat sebagai sumbang, dosa besar berlaku. Bagi mereka yg berada didunia yg aman mereka melihat kesemuanya itu dosa HABIS dan MENJIJIKAN.
Tetapi keatas mereka yg tidak dapat mengelakanya HITUNGAN Tuhan
adalah berlainan sekali.
Dlm keadaan kini umpamanya kanak2 berusia 13 atau 14 tahun dipaksa masuk ke dlm kereta dan dilarikan beratus2 batu dari tempat mereka diculik.
Mereka mungkin dirogol berkali2 olih beberapa penjenayah yg lain. Apabila mereka membuat aduan atau masuk mahkamah Syariah, aduan tak bolih pakai sebab takada 4 saksi.
Perkara sumbang bolih berlaku ditempat2 yg eklusif dibawa atau diugut olih maknusia2 haiwan.
Mangsa tak bolih buat apa2 sebab hukum islam itu mengkehendaki bilangan saksi yg cukup.(ISLAM NAMPAK LEMAH DAN LANSUNG TAK PROGRESSIF)
Dgn ini banyak lagi yg kena rogol dan diperkosa. Salah satu sebab orang islam naik menyampah kepada tokoh2 ugama ini ialah mereka lansung tidak mempeluaskan pengajian dan pemahaman mereka tentang islam itu sendiri. ISLAM ITU LUAS DAN HARUS BERSEIRRINGAN DGN PEMIKIRAN DUNIA MODEN SERTA PERUBAHAN TERKINI.
Banyak ibu bapa yg tertekan melihat anak2 perempuan serta cucu2mereka berulang alik ke Mahkamah Syariah untuk mendapat keputusan penceraian dan menuntut bayaran2 atau belanja menyara anak3 yg ditinggalkan olih sisuami2 yg zalim. SISTEM YG ADA BAGAIKAN MATI

Anonymous said...

Wah Rocky the moment anybody goes against your paymasters you send him a reminder, wow this is what I call political whores and hacks, I still remember how you were crying and sobbing like a biatch when you were in trouble during badawi's. Today you are a latuk , first you sold out yourself and self respect than your soul, for a couple of pieces of silver. Where were you when this senile retard Harrusani was talking with his butt regarding the Perak govt. grab, the so called ransacking of a church during a so called mass conversion which turned up to be a hoax perpetuated by this fool, there have been many incidents when harusani has given out verbal fart like the latest poco poco Fartwa and you hacks have gone along for the ride, What scum you people are, bloody moral-less swine. One day you shall meet your maker and how will you answer for your actions? You call yourself a muslim? You are a shame to your race and culture which you will sell to the highest bidder at the drop of a coin. Today Sam Harris is your enemy but when you were in the shits didn't he provide you with free litigation services by being your Lawyer and his services free of charge. I say he is a bigger man as per compared to you, he has more principles as a human being and a Muslim as per compared to you, You can't touch him even with an inch of your soul. Print this if you have the balls scumbag.
Tamerlane

Mug Putih said...

Terlalu ramai ustaz yg cakap tak serupa bikin.

Kadang2 perlu org macam Veena Malik ni kasi ulama2/org agama ni fikir sikit.

Byk benda lain yg jauuh lebih penting nak dibuat dari asyik hukum orang itu, hukum orang ni.

Anonymous said...

tak payahlah guna bahasa kesat kalau ia pun.

Anonymous said...

Yang maulana tu tegur pompan tu depan2 sape suruh..bahlul betul.
Sekarang orang dah tak kisah.
Tengok saja di Malaysia sekarang. Sah seorang tu penzina dan peliwat pon maseh ramai bela n sanjung dia.
Apa punya biol daa..
What screwed up values they have.

Anonymous said...

Astaghfirullahalazim...it's difficult (dangerous) to argue with someone who has little knowledge of the religion but chooses to spit one or two ideas from the religion for defense. Embrace Islam as a whole. You don't pick and choose what's convenient. Both are extremists in my views. Sad .. Dunia akhir zaman. Where doing the rightful thing is viewed as the wrong thing.

Anonymous said...

Roc!
Where in this world is a Mufti being paid by tax payers while playing God and being awarded datukship for the very wrong evil deeds? Our perak mufti beats them all! If only Meena was dancing the poco ..poco??? he would have been chopped to pieces!!!Thanks for that video.....an inspiration for those malay meek females...

KAY said...

cheap shot Rocky..what's the relation with Harussani ? Did he ever attack any artist to begin with ? At least he has balls to say what is right and what is wrong..Unlike some people who would do anything when his puppet master is attacked..cheap shot...

Anonymous said...

I don't understand, without seeing the video, why that cleric claim that 100% is behind him? Can't the cleric just say its his opinion?
Anyway, my vote to her, fiesty and has substance.
I think this is a lady that would not stop her cooking when her husband comes home?

Anonymous said...

I don't it's fair to compare Pakistan's Mufti Sahab with our Mufti Perak. What Veena Malik has said of Islam as widely practised in Pakistan cannot be compared with the way Islam is embraced by Muslims in Malaysia. Comparing Pakistan with Malaysia is like comparing apples and oranges.

As a woman, I empathised with Veena Malik and for that matter any woman who takes up the role of breadwinner and remains stoic in spite of harsh criticisms from her fellow citizens. I don't think she would face such hostility for taking part in such entertainment programme, if she were a Malaysian. I don't think it fair to judge her based on her appearance, but then I don't live in Pakistan. Likewise I don't think it fair to judge the Perak Mufti based on his edict on poco-poco, and then to compare him with the Tuan Mufti from Pakistan.

The issue with Meena Malik is akhlak, but the issue with poco-poco is aqidah. Not observing akhlak expected of a good Muslim doesn't affect one's status as a Muslim, but not observing aqidah demanded of Islam, would.

Mufti Perak tak akan jadikan isu atau keluarkan fatwa berhubung dengan akhlak atau cara hidup seorang artis. Mufti Perak tidak akan melakukan apa yang diperlakukan kepada Veena Malik untuk dipertontonkan oleh khalayak umum. Mufti Perak tidak akan mengaibkan seorang wanita sebegitu rupa. Jadi saya harap janganlah ada orang Islam di Malaysia yang memperlekehkan fatwa dan kewibawaan individu yang diamanahkan untuk memegang jawatan Mufti, kalau kita sendiri belum cukup pengetahuan dan ilmu dalam bidang agama.

Mom-o-Success

Anonymous said...

The problem in Malaysia is too many Senile fools don't want to retire. Fatwa on poco-poco?
Just like yoga, Muslims who practise it pay no regard to its religious or soul worshipping significance. In most cases, Muslims are ignorant of these aspects. So why should it be haram?

To use common man's reasoning - If some South Island people worship the car as God and prays to it, does it mean that Muslims should also stop using cars, just because some remote South Islander does on his island in the South Pacific regards it as THEIR God?

With the greatest respect to the Perak Mufti, he should be looking at the proliferation of horror shows on local TV, which show Muslims seeking the powers of Darkness and abandoning Islam. Guess what, 99.9% of these shows features Malays, who are supposed to be Muslims.

Why doesn't the Mufti issue a reminder on this issue - Muslims worshipping jinns, hantu, pocong? It affects the faith of Muslims even more grievously, than this Jamaican hotch potch maypole dance. What about corruption? Why no Fatwa, is it because it has become a Malay trait and than they the Muftis might be drummed out of their jobs?

Anonymous said...

Ayah Man, excellent words.
My salutes to you.
Syabas!

- Azlan.

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sorry to say this Dato'

May I know what is the reason for TS Mufti need to see this video?

Wajarkah taraf seorang Mufti diperlekehkan hanya kerana beliau enggan bersetuju dengan Tarian Poco-Poco yang dikatakan mempunyai unsur dakwah Kristian?

Jika anda merasakan tidak SETUJU dengan beliau, beliau jugak berhak mempertahankan pendapatnya dan oleh kerana beliau Mufti, beliaulah yang menjadi pakar rujuk untuk umat ISLAM termasuk dalam tarian poco-poco..

And I don't see that people will jump off from a high storey building because they cannot do Poco-Poco? Do you? When Yoga is declared as 'HARAM', how many people have commit suicide because of it?

By reading a few 'ANONYMOUS' comments in here, they just not trying to insult the TS Mufti but they want to insult your religion and my religion as well.. Did you notice that?

We can be open minded but please bare in mind that Malaysia is not like Pakistan.. That's why we are more tolerate although some of our ulama are really conservative. I don't see they bring harm either to Islam or to our nation except for those 'ANONYMOUS' who put their own religion under their butt!

Adalah keterlaluan menyamakan ulama dalam video tersebut dgn TS Mufti kerana isu yang dibawakan adalah berbeza melainkan anda ada kepentingan lain terhadap beliau..

Wallahualam..

Anonymous said...

tak perlu nak bertekak dengan orang yang tak ada asas agama, debat antara mufti dan perempuan itu tak sepatutnya diteruskan, mufti orang yang perlu dihormati kerana pengetahuan agamanya, kalau kita merasa kita dah cukup ilmu agama tak apa juga, ini kita sendiri pun tak pernah solat atau solat sekali sekala, kita nak merendahkan pula martabat mufti. Mufti dan alim ulama adalah pewaris nabi, setiap pandangan mereka adalah berdasarkan hadis dan alquran, jadi saya minta kita semua janganlah mengutuk para ulama. Bila kita mati, siapa yang akan baca talkin kita, tentunya tok imam.

Arunzab said...

Saudara Rocky,
I really enjoyed this video more so that I understand and speak the URDU dilect. This women gave the Mullah a down right telling off. Bravo! to her I hope we too can have some one like her to tell off some of our Muftis like Harussani off.Thanks again for puting this on your blog.

Salam

grik said...

interesting to note that the translation was done by MEMRI, an Israeli intelligence-led institution that's questionably mistranslating and 'mis-editing' the clip to show Islam in a bad light.

link 1:

http://www.guardian.co.uk/world/2002/aug/12/worlddispatch.brianwhitaker

link 2:

http://en.wikipedia.org/wiki/Middle_East_Media_Research_Institute#Accusations_of_bias

Ahmad said...

Datuk Rocky,
Ade bertanya tak kepada Tan Sri Harrusani kenapa Poco-Poco ni jatuh hukumnya haram?

Bagi saya, kalau kita kurang ilmu, elok kita tanya kepada yang berpengetahuan daripada membuat kesimpulan sendiri.

Sekadar berkongsi dengan Datuk, saya ada mendengar temubual di Radio 24, anjuran Persatuan Pengguna Islam dan juga Mufti Perak.

Ada pihak yang bertanya, apa hukum tarian poco-poco ni? Ketika tu, mufti pun kurang arif, lalu dirujuk kepada jabatan mufti, tiada yang dapat memberi penjelasan.

Jabatan mufti kemudiannya menulis surat kepada Jabatan Kebudayaan dan Kesenian, minta dijelaskan apakah tarian poco-poco ni? Lalu jabatan berkenaan membuat penjelasan dengan panjang lebar, cara tarian, sejarah tarian, dan sebagainya.

Dan dibuat lagi kaji selidik, lalu didapati... rupanya tarian poco-poco ni berasal dari afrika, ia merupakan tarian ritual berasaskan agama kristian. biasanya, orang yang didepan sekali akan membawa salib.

Jadi macamana boleh jatuh hukumnya haram? Ada 3 perkara yang boleh jadikan orang Islam terpesong akidahnya:
1 Niat
2 Percakapan
3 Perbuatan
Buatlah salah-satu, maka larilah akidah umat Islam.

Mufti ada menyebut lagi, ada orang bertanya, tak bolehkah kita tukar poco-poco ni jadi pocong-pocong ke. Mufti jawab, kalau tukar jadi fresh oren pun, tetap haram hukumnya.

Mufti tambah lagi, adakah kita lalu depan tokong cina, cina tengah sembahyang, kita boleh ambil colok dan buat cara cina sembahyang jugak walaupun hanya suka-suka?

Ada suatu wartawan dari perancis telefon mufti dan bertanya kenapa kena haram poco-poco ni. Mufti kata, apa kata kita semua buat senaman cara Islam pulak, ada takbir, ada rukuk, dan sebagainya. Tak payah ikut yoga. Wartawan tu kata, ohhh tak boleh. Habis tu, kenapa dia ikut yang Islam punya tak boleh? Yang kita boleh pula ikut cara dia?

Begitulah sedikit-sebanyak penjelasan oleh Mufti Perak yang saya ingat. Bagi sayalah, yang haram tetap haram, yang halal tetap halal. Tak ada haram setengah, halal setengah.

Dan kepada ibu-bapa tuu (ni saya sendiri cakap laa), jagalah anak-anak kita akan 3 perkara di atas tuu. Niat, Percakapan, dan Perbuatan. Semoga terpeliharalah kita dari perkara yang membatalkan akidah kita, yakni mensyirikkan Allah.

Terima kasih.

Anonymous said...

ehemmm...can we live in this beautiful world without ulama??

Anonymous said...

Saya secara umumnya DISAGREE dgn tulisan anonymous yd ramai2 tu.. kalau kita tak faham tentang sesuatu perkara..baik tanya pada yg ahli. Jangan hanya pasal Veena Malik dan artis2 tempatan yg sesealiran dgnnya..kita pulak akan dilaknat Allah swt. Rasulullah swt pernah bersabda yg bermaksud...antara tanda2 hampir kiamat ialah bila dizaman itu Ulamak dipersendakan dan para Artis diutamakan... So adik adik semua.. gunakanlah ilmu dan akal dan bukan emosi bila nk menegur. Terutama didalam perkara2 berkenaan hukum hakam. So kalau Ilmu takda..Akal pun Kurang..better off u guys diam and jangan bersikap kurang ajar terutama pada orang2 yg menjaga Deenullah. Wallahualam. Sedih bila tenguk kekadang ada manusia yg bersifat Cerdik tak boleh diikut, Bangang tak boleh diajar..

CosmicBoy said...

Lebih baik ulama2 UMNO belajar dari paderi2 Kristian yg banyak mengkritik ketidakadilan sosial, rasialisme, rasual, penindasan dll, itu lebih afdol.

Anonymous said...

Aduuuhhh... Ape ke pandai betul Datuk Rocky ni.. Saya mungkin tak de la brapa setuju ngan pengharaman poco-poco tu, tp takde laa sampai hilang respek kat Mufti Harussani. Dia tetap lebih baik dari saya, awak dan yg lain2 dlm ni.. Yg penting, sapa yg berjaya di akhirat kelak.. Takkan Datuk Rocky dah tak percaya pd Akhirat kot? Tugas Harussani ni lebih besar dr tugas you, nak jaga akidah umat Islam, mungkin ada silap skit2, tp dia buat yg terbaik. Kalau tanak terima, buat jer la poco2 tu sampai kaki dah tak larat. Allah bukan pertimbangkan sgt poco2 tu.. yg penting akidah kan?

mustaqimabdulrahman said...

after viewing the video...i have a strong feeling that kita semua sudah memasuki pintu gerbang akhir zaman.......

leave what happen in pakistan as its not malay culture who does respect older person...

i sometimes wonder....many things about islam in malaysia have never get final and 100% decision...however, ppl like asri have better channel rather than tell media harusani is wrong...u c if you are ulama in islam u must know the best way when your saudara(fisabilillah) has get the fact wrong u dont talk to public...u settle with him first....

i dislike nik aziz very2 much...but he is much much much better than mohd sabu....and he is ALLAH servant whom only ALLAH has the right to punish him(i believe nik aziz feel otherwise by giving a hell b heaven)...but this...is not a reason for me to humilate him...

plz understand the role of a father...u tell ur daughter arak is wrong while u drank em when you young...why did u tell her...cant u just let her do it as u also done it...no...u have to tell her...that is your responbility and amanah from ALLAH only ALLAH will spare you from HIS wrath...

thats what harusani does...let the man do his work...his amanah from ALLAH...not just because you celebrate valentine(i did celebrate too) haappily and lovely with your wife...others celebrate in good manner as well...

last question...how many of us have join poco2...how many of us have been to indonesia where a unknown woman holding your hand to her shop(will never happen in malay culture)......poco2 in malaysia kejiranan has gather wife, husband, daughter, son, neigbor and other in same room with tight...u c..some wifey have nice body while your wife dont....c what happen....dont lie..if you leave in kl u surely know how much many cheating husbang...suprise???dont be because there are even more cheating wife amongst muslim in kl....so ALLAH will call whoever responsible and one of them is harusani zakaria(in perak if you would say)...unless this guy have warned perak ppl that its haram...then ALLAH will release him...

whoever think they so clever teasing an ulama like harusani, asri, nik aziz(i hate to categorised him in this category but in religion i believe he did a lot for kelantanese religious)....whoever tease harusani for his reminder and fatwa haram for poco....please....as a father...dont stop your son/daughter repeating your mistake,your sin...because u have no right...who r u????surely you will answer as a father/mother im responsible to you.....~~~so did harusani...

mustaqim said...

i have much respect for brother rock...but tease ulama like this while he just do his work...moreover, itu amanah ALLAH pada dia dan dia bertanggungjawab penuh depan ALLAH salah atau betul...

to others....dont mess your mind with baseless fact...ustaz nie ustaz tue rogol...ulama bergado....the focus is ourself...mirror our self...muhasabah diri...kalau nak cakap aahhh ko tegur aku buat apa...pergi la betulkan pak dolah mak bedah sebelah rumah...then i think u might need to read alquran again....

bro rocky....i maybe get you wrong...but its tersangat 2 perli yg sinikal kepada harusani sedangkan that man just do his responbility...like we father remind our son /.daughter not to smoke, wear skirt, go out late night/drunk while we done em....i think u owe him apology or....ntahlah...sama2 lah kita menghadap dan ditimbang neraca yang adil.....

because i also think your article here lead reader to wrong path...path to disrespect religion just because of veena malik.....last22222222......bro n sis.....hell and heaven is us to choose....not nik aziz to determine or others to mislead us...

Ah Beng said...

Mungkin dah sampai masa - bangkai manusia itu dibakar / dibuang ditempat sampah utk makanan haiwan liar...itukah yang sedang cuba dilakukan oleh TUAN-TUAN SAKALIAN?

Ah Beng said...

Sudah sampai masa bangkai manusia yang mati dibuang sahaja di tempat buang sampah utk jadi makanan haiwan liar - jimat tanah & tenaga jiran tetangga...ITUKAH PERJUANGAN TUAN-TUAN SEKALIAN?

Jika kita hanya baca 1 kitab itu pun tak khatam...kita tidak tahu doa siapa yang Allah terima...

Anonymous said...

Pandangan saya sekiranya sesuatu teguran itu adalah untuk tujuan kebaikan sesama muslimin adalah tidak salah bahkan merupakan perkara yang baik. Tidak perlulah membuat perbandingan dengan apa yang dilakukan oleh Mufti Perak. Bukankah perkara yang melalaikan serta membawa kepada kemungkaran sangat bertentengan dengan syariat Islam.

Pada dasarnya, sesuatu teguran itu perlulah kena pada tempatnya. Nabi Muhammad juga berdakwah tetapi penuh dengan kelembutan.Tidak mengikut emosi serta bijak menggunakan pendekatan psikologi bagi membimbing manusia ke jalan yang lurus.

Berbalik kepada isu poco-poco, sudah tidak adakah lagi senaman lain yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat bagi menjaga kesihatan. Jika untuk masyarakat bukan islam, ia tidak mengapa. Tetapi sekiranya dipraktikkan oleh masyarakat islam, adalah kurang sesuai kerana iannya sesuatu yang 'lagha'serta tidak mencerminkan amalan muamalah dalam islam. Saya sangat bersetuju kepada saudara di atas menyatakan solat itu adalah satu senaman yang sangat bermanfaat kepada manusia. Rukun-rukun di dalam solat itu sendiri mempunyai objektif tersendiri serta rahsianya yang tidak dapat dirungkai oleh manusia.

Cuma halal atau haram hukumnya saya tidak arif kerana hanya alim ulama serta mufti sahaja bijak menentukannya berdasarkan fatwa dan rujukan hadis masing-masing.

Saya hanya membuat andaian positif bahawa blogger berkongsi klip ini sekadar ingin membincangkan pro dan kontra bagi sesetengah hujah sahaja. Sekiranya ia berniat lain, wallahualam.

Bagi etika-etika di dalam dunia hiburan pula,sudah tentulah tidak wajar bagi artis yang beragama islam mendedahkan aurat mereka dikhalayak. Perkara ini memang tidak dapat dielakkan kerana kita terikat dengan klausa Hak Asasi Manusia. Manusia bebas untuk membuat apa sahaja seta memiliki pegagangan agama.

Namun, sebagai umat islam, wajar untuk kita berkongsi serta menegur tentang batasan-batasan yang ada.

Politik bukanlah halangan kepada dakwah. Tidak kira warna kulit, keturunan, latarbelakang, islam menggalakkan umatnya untuk saling betul membetulkan demi tujuan kebaikan.

Sebagai manusia yang berakal, terpulanglah kepada individu itu untuk memilih jalan mereka. Sekiranya teguran tidak mampu diterimapakai, tanggungjawab seseorang pendakwah itu telah terlaksana. Hanya individu itu sendiri yang akan berdepan dengan tuhan mereka.

Adakalanya kita sebagai umat islam perlu bersatu bagi menegakkan syiar islam. Ada masanya politik perlu diketepikan. Dunia semakin menghampiri penghujungnya Ini kerana, sekiranya kita dialam barzakh kelak, malaikat tidak menyoal kita datangnya dari parti politik mana.

Ironinya, ada kala kita terpedaya dengan senjata wanita iaitu airmata.

Anonymous said...

bodoh, Nik Aziz tak tegur artis camtu... bnyak artis yg sukakan Nik Aziz... Nik Aziz bnyak tegur pemimpin....!!