Monday, March 09, 2009

9-yr old on English for Math and Sci

This is his world. A 9-year old blogger in Kangar, Perlis tells us that learning English in Math and Science is not easy. I am linking his posting "a good thing" here with the hope that it will help us decide if we want to stick to English for the teaching of Math and Science, or go back to pre-2003 and bring back Bahasa Malaysia.

Thank you commenter al Balingi for posting the memorandum against English for S&M. Read it here.

107 comments:

  1. Anonymous2:03 am

    Saya pernah bekerja 12 tahun sebagai salah seorang pegawai di istana negara.
    Saya terperanjat dgn mutu bahasa memorandum GMP ke YDP Agung.
    Bahasa yang digunakan tidak sesuai dan tidak mengikut tatacara bahasa yang betul.
    Tampak biadap atau kurang manis. Ada beberapa kerat perkataan yg tidak sesuai ditulis kpd
    pihak istana lebih2 lagi untuk dibaca oleh YDP Agung.
    Amat memalukan sekali.

    Saya rasa mereka yang mengarang memorandum tersebut sepatutnya membuat semakan sebelum menghantarnya.

    Bahasa Jiwa Bangsa.

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:04 am

    Saya tak faham apa masalahnya. Anak saya di rumah bercakap Melayu, di sekolah belajar Sains dan Matematik dalam Mandarin. Alhamdulillah, dia dapat keputusan antara yang tinggi dalam kelas.

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:05 am

    The old adage rings true: The customer is always right!

    We need to listen to the young, instead of the irritable old farts and political hacks who in the first place came out of an English medium education.

    - The (original) Watcher

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:43 am

    Kalau dah mampu berblog nie .. ? Brapa orang pelajar yang mampu macam nie ? dalam kangar ada 3 sekolah elit dari berpuluh2 sekolah rendah dalam perlis .Dalam sekolah elit ni pun tak sampai separuh yang jawab guna BI dalam peperiksaan .

    Dalam kelas ada 30 murd .. hanya beberapa kerat yang mampu jawab dalam BI .. ADIPUTRA tak payah belajar dlm BI pun kenapa tak nak ceritakan . Jadi tak usahlah nak tegakkan benang yang basah dengan contoh2 yang terpencil . Orang yang menentang setelah dilakukan kajian dan ujian bukannya dengan fakta2 seorang dua .. dan cakap dia boleh ..dia boleh .

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:47 am

    I bet, half of the demonstrators the other day were not married yet have a child.

    ReplyDelete
  6. So why do we teach science and math in English? Is it because the English language is much superior to Bahasa Malaysia? ‘Superior’ has nothing to do with it. English has been the language of secular knowledge since the 15th century, when King Henry VIII severed diplomatic and religious ties with the Vatican. Free from the rigid control of Rome, England soon became Europe’s beacon of freedom of thoughts and intellectual reasoning. England was also an imperialist colonial power with colonies throughout the planet, which helped to make the English language as the global ‘lingua franca’.

    In science and math, we learn through specialized terms, jargon, and symbols. The objective of learning science and math would be to put together all those terms, jargon and symbols; and subjecting them to an analysis in order to create discernible data.

    So CO is a formula for the Carbon Monoxide compound. Any student who understands that the word 'mono' denotes 'one', would quickly grasp that Carbon Monoxide means 'one Carbon atom attached to one Oxygen atom’. Similarly a student who knows that the prefix 'di' denotes 'two' could easily understand that Carbon Dioxide (CO2) is a molecule consisting of one Carbon atom and two Oxygen atoms. Once you delve into the frightening world of organic chemistry or biochemistry, you’d notice that a good command of English would truly come in handy.

    In physics and chemistry we are submerged in a world of formulas and nomenclatures which are standardized throughout the world and governed by bodies such as the IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry).

    In modern physics, two examples are Newton’s f = ma (force = mass X acceleration) and Einstein’s famous E = MC2 (Energy = Mass X speed of light squared - C is derived from ‘Celeritas’ in Latin). Yes, Einstein wrote that General Relativity formula in 1905 in English - despite the fact that he was a German speaking individual - in appreciating the universal nature of scientific enterprise. If a kampung boy is taught the meaning of words such as ‘mass’ and ‘energy’, it would be relatively easy for him to understand these formulas.

    In biology, a student would practically be harassed by mind-boggling terms. A student who knows that the term ‘photo’ is associated with light, and understands that ‘synthesize’ means ‘to produce’ will immediately understand what ‘photosynthesis’ is. A student who studies anatomy and does not understand the meaning of ‘superior’, ‘anterior’, ‘posterior’, ‘lateral’, ‘medial’ and ‘dorsal’; will find it very difficult to memorize all complex anatomical structures.

    Once that student becomes a fellow of the scientific community, he or she would probably be required to write technical journals. In order that his/her findings could attain international recognition, the scientist must write them in English.

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:20 am

    Beats me. But perhaps an option should be given to the poor kids.

    Those wanting to study in Bahasa go to a Malay school. And those wanting to study Englsh, go to an English school. Problem solved?

    But then there will be Mandarin, Iban, Serani, Indian, Bajau, Orang Asli and hundreds of others to think of.

    I change my mind. Drop all and teach in Greek. The Greeks are superb mathematicians. What about Science? Leave that to Anwar Ibrahim and his Science of Deceit?

    A GOOD MAN DOES NOTHING.

    ReplyDelete
  8. I think the arguments by those against PPSMI has been censored by the media(online and offline)-it should have been brought forward and debated, but at least it came into the open. Thanks to rocky for giving them an equal voice.

    Back to their arguments, their arguments, by taking examples from countries all over the world as an example gives their analysis more credence. Most of us don't realize this, but it becomes 10 times more easier to learn something if it was taught in your 1st language-you will struggle, and take more time to absorb information in a language alien to you.

    The argument brought forward suggests that we will be more advanced in Science and Technology if our children are exposed from the early years with Science&Tech knowledge in their mother tongue. We had been using Malay in S&M for 37 years, and I don't see us being ahead in any field in S&T. Malaysia is a developing country, and we will gain more in ''catching up'' with the other developed countries i.e. importing technology and expertise and applying it here. It is a million times harder to innovate and create technological innovation than to actually just copy the developed countries, or the ''technological leaders''.

    We are technological followers, it is unlikely for us to be the leaders in a million years, and we have not exploited all the technology available yet. When we are followers, we will need to ''catch up'' with technological innovation from other countries, which tends to be based in English. If say a company in Malaysia wants to manufacture Mobile phones, it will be cheaper, faster and more cost effective for them to buy the technological expertise from countries like Germany. This experts and their research papers will be in German, and will be naturally available in English. Manufacturers would unlikely want to translate this documents into Malay-they'd rather just get competent workers who is good in English.

    For the Malays in the Kampungs to be able to get jobs in multinationals, study abroad, collaborate with international experts in Science and Tech, they will need to be able to converse in English. Having Malay as the language for S&M might help the kampung boys to learn S&M easier, but that would be just delaying the problem. Throw them in the rough seas from the beginning, give the hardworking and the smart ones a chance to be globally employable.

    ReplyDelete
  9. janganlah melihat keputusan exam kerana itu semua boleh diatur.. tanyalah pada guru2.. apa yg berlaku di sekolah.. kita hendak meningkatkan english tapi kenapa perlu dikorbankan sains dan matematik semata2 utk english?? dan jgn sekali2 membuat sweeping statement krn lain padang lain belalang.. byk pelajar2 yg gagal dlm sains dan matematik krn tak mampu menguasai BI.. setelah 6 tahun mencuba, tak kan xnmpk kegagalan... knape tak dikeluarkan kajian2 yg dibuat oleh KPM sendiri?? kami guru2 tahu apa hasil kajian2 ini.. bahasa jiwa bangsa,, bila tiada lagi BM.. di mana identiti kita?? kenapa agungkan BI??

    ReplyDelete
  10. Anonymous4:23 am

    Nasir,

    Kau ketinggalan la, budak2 kampung dah banyak ada buat blog sendiri (English & BM), Facebook etc. Sekali2 sekala kena jenguk apa anak2 kita buat dlm dia orang punya blog tu. They are more advance than that I would have thought.

    Logam

    ReplyDelete
  11. Selain bahasa, elok semua matapelajaran di ajar dalam bahasa inggeris supaya matlamat mendalami ilmu dapat dipertingkatkan lagi.

    ReplyDelete
  12. Anonymous6:08 am

    Saudara Rocky.

    Banyak blog yg ditulis oleh guru yg mengajar PPSMI.

    Saya boleh bagi kalau saudara tidak jumpa.

    Kesan PPSMI ini kepada golongan majoriti adalah sangat tidak baik.

    Hanya segelintir yg dapat manfaatnya.

    Bahasa Inggeris memang patut dikuasai tetapi bukan melalui PPSMI.

    Melalui Bahasa itu sendiri barulah dapat dipertingkatkan BI.

    Guru hanyalah pelaksana program dan selama enam tahun macam macam ujikaji dijalankan 'trial & error' dan yg rugi majoriti anak bangsa Melayu.

    Markah terpaksa direndahkan untuk meluluskan gred. Tidak hairanlah kualiti graduan dipertikaikan.

    Stake Holders tidak pernah ambil peduli peranan pelaksana. Apa yang berlaku arahan mestilah dipatuhi sedangkan pelaksana telah sedaya upaya membuatnya.

    GuruKanan

    ReplyDelete
  13. Datuk hassan ahmad , dr shaharil md zin and datuk a samad said bahasa melayu quite bad in that memo ,send them back for boot camp to learn today bahasa melayu ,they are at least 20 yrs behind time with the current evolution of malay language
    Don't they know without the command of english for science and math Malaysian known as cut and paste expert that why till today we do not have our own technology our own IP..
    Can someone give Samad said a razor blake...

    ReplyDelete
  14. Anonymous7:14 am

    Di rumah cakaplah bahasa ibunda masing-masing tapi biarlah mereka belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris di sekolah agar masa depan mereka terjamin.Tengoklah prestasi pendidikan Universiti kita.Kebanyakkan buku-buku rujukan Universiti adalah dalam Bahasa Inggeris.Murid-murid yang lemah dalam BI gagal menunjukkan prestasi yang memuaskan di Universiti.Di sektor swasta pula tak layak diambil kerja kerana tak pandai BI,tak tahu tulis laporan dalam BI.Janganlah jadi katak di bawah tempurung dan hancurkan masa depan anak-anak.Baru-baru beberapa tahun ini nampak anak-anak melayu di sekolah fasih BI.

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:29 am

    Di Malaysia ini semuanya nak dijadikan politik.Bahasa pun nak dijadikan politik.Kalau masing-masing nak bahasa Ibunda,macam ini lagi senang:
    1) Sekolah cina Mate & Sains dalam bahasa cina
    2) Sekolah Tamil Mate & Sains dalam bahasa Tamil
    3) Sekolah Melayu(belum ada lagi) Mate & Sains dalam bahasa Melayu
    4) Sekolah Kebangsaan Maths & Tamil dalam Bahasa Inggeris.

    Barulah orang kata adil, biarlah ibubapa buat pilihan untuk anak-anak mereka.Orang-orang yang anti Bahasa Inggeris bolehlah hantar anak-anak mereka kat sekolah Cina,Tamil atau Melayu.Nanti bolehlah tengok kecerdikkan akal anak masing-masing.Sekolah Kebangsaan ajarlah semua matapelajaran dalam BI barulah anak-anak layak bersaing di peringkat antarabangsa.

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:40 am

    cadangan saya :

    Apa kata setiap orang terjemahkan satu buku yang berkaitan dengan sains dan matematik kepada Bahasa Melayu.

    Yang berarak tu ada dalam 10 ribu orang. Kalau setiap orang buat, maknanya kita akan ada 10 ribu bahan rujukan dalam Bahasa Melayu.

    10 ribu bahan rujukan. Banyak tu.

    Kalau ada orang yang pertikaikan lagi kita ketuk aja kepalanya dengan buku yang kita terjemahkan tadi.

    Jadi apa kata.

    * Kalau takada orang guna pun takpe, sekurang-kurangnya kita dah baca satu buku baru.

    :D

    ReplyDelete
  17. Anonymous7:52 am

    Good idea Rocky, but 2 things:

    "The exam is coming around the corner so please pray for me to get number one again in my upcoming exam."

    "A 9-year old blogger in Kangar, Perlis"

    If your idea of reaching out to PPSMI-haters is by showing examples of students who are already smart brainiacs as it is, have parents who are as fully-committed to his education and with a decent enough income to buy computers and a reliable internet connection, I doubt you'll go far.

    cheryl

    ReplyDelete
  18. Katalah, ada seorang budak yang amat pandai dan cerdik telah dapat mendalami ilmu sains dan matematik sehingga mengalahkan professor hanya kerana dia belajar dalam bahasa lembu, apakah dengan itu, semua budak yang hendak belajar sains dan matematik kena belajar dalam bahasa lembu?

    ReplyDelete
  19. Anonymous8:26 am

    OK if Malay don't want bahasa asing. Make the non-Malays pakai Inggeris saja, ok? That will teach them.

    Derman, Kuala Salur.

    ReplyDelete
  20. Anonymous8:44 am

    All the formulations in science were badly translated from englishto BM. I had a VERY TOUGH time understanding the terms in BM in the, until I chance upon english versions books published from the 60's.
    After reading the English version, I understood the formulations immediately! I do not understand why the need to convert back to BM!
    The translations from english to BM are dodgy, and poorly done.
    All those that are interested in science should take their lessons in English. Plain and simple. The international body, I am sure, understand English better than BM.
    Please continue teaching science in english.
    ~Old School

    ReplyDelete
  21. Anonymous8:53 am

    The young fella seems to have more sense in his head than most of the adults who are empowered to govern the country and manage our education system. Please take note, Education Minister or are you too busy playing politics

    alibaba

    ReplyDelete
  22. Brade Rocky.

    Senjata Makan Tuan.

    ReplyDelete
  23. Memang Bahasa Inggeris adalah penting, tetapi membiarkan Bahasa Iggeris diajar oleh guru Matematik dan Sains yang kurang berpengalaman mengajar Bahasa Inggeris adalah sesuatu yang mengundang caca-marba...

    Kenapa tidak diperkasakan pengajaran Bahasa Inggeris tersebut, gunakan Bahasa INggeris untuk mengajar subjek yang banyak menulis, membaca dan bercakap menggunakan bahasa Inggeris.

    Jika pelajar kita fasih berbahasa Inggeris, mereka boleh merujuk kepada bahan rujukan didalam bahasa inggeris walaupun Sains dan Matematik atau subjek lain diajar didalam Bahasa Melayu.

    Pengalaman saya dahulu, pengajaran Bahasa Inggeris kita tidak menarik minat pelajar untuk mempelajari nya. Apabila 3 orang guru bahasa inggeris dari Britain datang ke sekolah saya dahulu, mereka menjadikan subjek Bahasa Inggeris sebagai menarik dan sentiasa dinantikan oleh pelajar... cara yang menarik ini yang patut kita ikuti...

    BTW... untuk subjek Kimia, penggunaan istilah diantara Amerika dan UK juga terdapat perbezaan dan keduanya adalah didalam bahasa Inggeris.

    ReplyDelete
  24. Anonymous9:30 am

    Rocky bru,
    Agains , are you willing to bring back English medium schools? English as an official language, along side with bahasa. English as the administrative language, court language, trade & industry language
    Can you guys stomach or not? I am supportive. But why stop here. Half measures! It should be according to what LKY said in the 60s.

    Regards,
    looes74

    ReplyDelete
  25. Rocky,

    Jawab soalan ini dulu...

    Sila jawab soalan ini dengan jujur.

    1. Anda mengidap sakit jantung. Siapakah yang anda patut jumpa?
    A. Pakar jantung
    B. Pakar Otak

    2. Anda menghadapi masalah BI. Siapakah yang anda patut jumpa?
    A. Guru BI
    B. Guru Sains dan Matematik

    Kalau jawaban anda bagi kedua-dua soalan ini A, anda memang hebat. Tapi kalau jawaban anda kedua-duanya B, anda memang BODOH. Bagi soalan no. 2, jawapan penyokong PPSMI ialah B.

    Kita tidak menolak BI, tapi kita menolak dasar PPSMI. Teknik belajar BI dan S&M adalah berbeza. Dah berbuih pakar akademik terangkan. Tapi golongan macam Rocky masih tak faham-faham juga. Kasihannya…

    Kredit pada Cikgu Huda

    ReplyDelete
  26. Anonymous9:38 am

    Hi ! Saya seorang guru matematik dan sains. Saya telah mengajar selama 6 tahun.

    Saya rasa sebagai seorang guru saya perlu beri pandangan saya mengenai mengajar math dan sains dalam BI.

    Saya setuju pelajar diajar math dan sains dlm BI kerana untuk masa depan mereka. Ramai graduan tidak dapat berbahasa inggeris dan mereka gagal mendapat perkerjaan yang sesuai dengan kelayakan mereka kerana tidak dapat berbahasa inggeris. Tapi perlaksanaan mengajar Math sains dlm BI ini adalah lemah dan tak berkesan. In short pelaksanaan PPSMI gagal. Kenapa?

    1. Guru tidak mengajar 100% dalam BI. Sebab guru itu sendiri tidak tahu berbahasa inggeris. Ini memang betul. Pada perkiraan saya hany 10 hingga 20 % guru yang betul-betul melaksanakan PPSMI.

    Kita tidak boleh menyalahkan guru. Sepatutnya Kementerian Pendidikan harus melatih guru dahulu sebelum melaksanakan PPSMI. COntohnya hantarlah guru-guru berkenaan untuk kursus diploma bahasa inggeris.

    PPSMI telah dijalankan dengan terburu-buru tanpa persediaan yang rapi.

    2. Peralatan PPSMI seperti laptop, projector, troli dan courseware semuanya tidak digunakan 100% untuk PPSMI. Tetapi digunakan untuk benda-benda lain. COntohnya troli multimedia di letak di bilik mesyuarat, projector hanya digunakan dalam pembentangan mesyuarat dan sebagainya, guru-guru tidak deiberi kebebasan untuk mengguna peralatan ini. Banyak yang rosak dan tak diselengara dengan betul. Bayangkan sekolah saya dulu ada lebih kurang 13 projector tapi kini tinggal 3 sahaja dan itupun hanya untuk kegunaan lain-lain. Troli pulak semuanya rosak dan disimpan dalam stor. Komputer untuk guru hanya 4 untuk 70 orang guru.

    Sepatutnya kelas-kelas dilengkapi dengan peralatan PPSMI tetapi hanya diletakkan di bilik khas. Bayangkan Kelas sains Form 1,2,3,4,5 dan Math semua form nak guna satu bilik khas. Mana taknya gagal dasar PPSMI ini.

    2. Guru-guru sains dan math diberi elaun dlm RM100 hingga RM110. Saya nak tanya institut mana yang ada offer program bahasa inggeris RM 100 ++ . Semunya Seribu lebih dan dengan beban guru yang bertambah berat seperti TOV dan sebagainya mana guru dapat mencari masa untuk berkursus bahasa inggeris sepanjang tahun. Guru-guru math dan sains ditekan hingga mereka tidak suka dasar PPSMI ini. Kerajaan boleh mengubal apa sahaja dasar tapi guru mestilah berkemampuan. Sebab itulah guru-guru tidak suka PPSMI.

    Kalau dah tak suka alamatnya program ini gagal laa.

    Guys let me tell all something, pelajar yang kita hasilkan sekarang adalah kosong dari segi ilmu sebab mereka tak faham apa benda pun, mestilah mereka tak faham sebab gurunya pun kosong.

    Kalau saya nak tulis banyak lagi saya boleh beri sebab dan kesan pelaksanan PPSMI yang gagal ni. Harap-harap kementerian dapat menilai semula dasar PPSMI ini dan buatlah persediaan yang mencukupi sebelum melaksanakan sesuatu.

    Cikgu Sains

    ReplyDelete
  27. Anonymous9:42 am

    Kerjaya saya memberi saya peluang bekerja dan menilai pelajar di Malaysia, China, Indonesia, Thailand dan India. Tidak dapat dinafikan pelaja-pelajar dan pekerja dari India mempunyai banyak kelebihan dan 'confidence' kerana mereka amat fasih dan selesa dalam Bahasa Inggeris.

    Saya dari kampung dan belajar Sekolah Kebangsaan. Sejak kecil dan sehingga ke Universiti saya selalu merasa terkilan kenapa saya tak diberi peluang bersekolah di sekolah 'English Medium'. Bapa saya tidak mampu kerana sekolah English Medium agak mahal dan jauh dari rumah.

    Tidak kira apa keputusan kerajaan, saya akan memastikan anak-anak saya belajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris. Saya yakin mereka amat memerlukannya untuk bersaing di pasaran dunia.

    Saya bekerja di China dan rakyat negara ini berbelanja beribu Yuan untuk menguasai Bahasa Inggeris dalam bidang Sains dan Teknologi. Mereka tahu mereka akan lebih berjaya dalam pasaran dunia, seperti India, jika mereka lebih menguasai Bahasa Inggeris.

    Sayangmalaysia

    ReplyDelete
  28. Anonymous9:44 am

    Perlaksanaan PPSMI telah diperkenankan oleh seorang saja tanpa ambil kira pendapat orang lain iaitu - DR.MAHATHIR.

    Nak ubah balik pula nak pendapat budak 9 tahun itu kah? Biol betoi!

    Berapa orang budak 9 tahun yang boleh blog macam dia? Budak2 di luar bandar kecuali Kampung Baru KL memiliki kemudahan komputer kah?

    Menteri Pelajaran anak Hussein Oon itu cakap besar,tapi isu-isu basic seperti kemudahan air & letrik di sekolah2 luar bandar pun tak selesai sampai sekarang - 2009.

    Ni nak bagi tau cikgu2 di sekolah kami dok ajaq matematik dan sain dalam Bahasa Melayu lepaih tu tukaq ke English.

    Pikiaq2 mai!

    "budak Ulu Buloq"

    ReplyDelete
  29. Anonymous9:55 am

    rocker,

    saya rasa BM boleh digunakan untuk pembelajaran Maths dan Science. Masalahnya, sikap orang kita, jika tidak dipaksa, mereka tidak akan menggunakan atau belajar bahasa inggeris, medium pembelajaran antarabangsa. Untuk menjadi satu bangsa dan umat yg kuat kita mesti mengetahui banyak benda dan kebanyakan perkara adalah dalam teks inggeris. sekurang2nya bahasa inggeris, kerana ilmu tu banyak dan ditulis dalam pelbagai bahasa.

    Bahan rujukan yg dibuat dalam BM tidak banyak. Kita tidak perlu politikkan perkara seperti ini, tetapi melihat untuk satu wawasan yg lebih jauh. Jangan bandingkan dgn kes adiputra, dia satu dalam sejuta, mungkin sekarang dia tak perlu bahasa inggeris, tetapi untuk menjadi lebih baik tidak salah dia tahu berbahasa inggeris.

    Tetapi, bagaimana untuk mengajak pelajar mempelajari bahasa inggeris jika dalam keadaan sekarang pun, nampak tenat? Pekerja dlam syarikat saya hampir 100% tengin berbahasa inggeris. Bila ada org luar menelefon untuk bercakap sesuatu, mereka akan ketakutan. Bukan kanak2 lagi, dah dewasa. Org Jepun dan Peranchis boleh bergantung 100% dgn bahasa ibunda mereka kerana mereka sendiri self-contented dari segi ilmu2 dunia. Bangsa kita? dok bertelagah tak tentu arah tanpa wawasan.

    ReplyDelete
  30. Anonymous10:02 am

    Bro Rocky,
    Bukan masalah keupayaan murid-murid untuk belajar tetapi infrastruktur yang tidak sempurna mendatangkan masalah kepada murid-murid untuk belajar.

    Tidak kira bahasa apa pun, seharusnya tidak ada perbezaan dalam kemudahan pembelajaran.

    Infrastruktur terpenting adalah keupayaan guru=guru dalam menyampaikan ilmu dalam Bahasa Inggeris. Jangan lah dibandingkan dengan kejayaan murid yang mendapat segala kemudahan dan dijadikan sandaran kejayaan program dalam bahasa Inggeris.

    Bawalah contoh yang berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah. Kemudian kita hitung bilangan yang berjaya. Baru kita buat rumusan sebenar.

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Anonymous10:08 am

    To the Min. of Education,

    Datuk tahu tak bagaimana hancur hati dan perasaan seorang bapa apabila anaknya yang bersekolah rendah pulang menangis mengadu dia tak paham sains dan matematik yang diajar dalam bahasa Inggeris disekolah?

    Dia tak dapat jawab soalan kerana tak paham dan apabila dia minta bantuan dari ibubapa, mereka pun tak dapat nak menolong kerana mereka juga tidak pandai bahasa Inggeris.

    Dia akan ketinggalan dalam pelajaran, gagal dalam peperiksaan dan terlepas peluang untuk masuk universiti. Maka gelaplah masa depan dia.

    Anak tersebut mungkin seorang yang bijak dan mampu menguasai sains dan matematik jika diajar dalam bahasa yang dia paham iaitu Bahasa Melayu. Dia boleh berjaya dan maju dalam kerjaya profesional dan masa depan keluarganya akan terjamin.

    You are depriving the majority of children like him of a bright future if PPSMI is implemented.

    Only the elite few like yourself who are lucky to be born with a silver spoon in your mouth will benefit.

    Think deep Sir.

    Firebrand.

    ReplyDelete
  33. Anonymous10:25 am

    BAHASA MELAYU...BAHASA MALAYSIA...BAHASA MELAYU...BAHASA MLAYSIA...itu pun bahas tak habis2

    Jangan pening kepala pasal ni..biarlah belajar bahasa apa pun pokok grade budak ok.Murid2 Cina belajar dlm bahasa inggeris pun ok..belajar dalam bahasa melayu pun score juga.Malah dlm mata pelajaran B.Melayu pun score juga.

    Puncanya d atas usaha...motivate anak2 supaya usaha lebih..jangan nak cari alasan saja

    ReplyDelete
  34. aku xrasa biadap pun memorandum tu.ni hal bangsa.kena tegas.xkan nak ampu sana ampu sini lagi.aku baca ok ja.menunjukkan masalah ni masalah serius.

    ReplyDelete
  35. Anonymous10:44 am

    BAHASA MELAYU...KEBANGSAAN...MELAYU...KEBANGSAAN...MELAYU...perkara ini pun bahas tak habis2

    Jangan pening kepala pasal ni. Yg penting anak2 mendapat gred yang baik.Budak2 Cina buat dlm bahasa inggeris pu score dan bahasa Melayu pun score juga.Malah subjek bahasa melayu pun score juga..pd hal ini bukan bahasa ibunda mereka.

    Usaha keras itu lebih penting...nasihatlah anak2 berusaha lebih.Goes back to basic"usaha tangga kejayaan"

    dosway

    ReplyDelete
  36. http://jiwarasa.blogspot.com/2007/05/keranda-152.html

    Perjuangan memartabatkan bahasa Melayu telah melalui sejarah yang panjang. Pejuang bahasa sebelum merdeka adalah juga pejuang bangsa dan pejuang kemerdekaan. Keranda 152 adalah satu episod dari rantaian perjuangan meletakkan Bahasa Melayu di tempat yang selayaknya.

    Buku Keranda 152, Bahasa kita, Air Mata & Maruah Kita, adalah sebuah buku yang sudah lama saya cari. Ianya merupakan buku yang diterbitkan semula oleh Persatuan Linguistik Malaysia pada tahun 2002. Buku asalnya berupa himpunan tulisan berbentuk stensilan pada tahun 1968. Ianya berupa cetusan hati untuk memperingati ulangtahun peristiwa penentangan terhadap Rang Undang-Undang Bahasa Kebangsaan (1967). Buku ini menceritakan detik detik peristiwa penentangan yang berlaku pada 3 Mac, 1967 di Balai Budaya, Dewan Bahasa & Pustaka.

    Apa sebenarnya Keranda 152? Ianya merujuk kepada Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi dan Bahasa Kebangsaan. Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan adalah salah satu dari kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama oleh rakyat berbilang bangsa.

    Sewaktu detik mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, tuntutan rakyat untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai sesatunya Bhasa rasmi telah tidak dapat dipenuhi oleh parti yang memerintah. Alasannya kerana Bahasa Melayu belum benar-benar bersedia untuk mengambil-alih tugas Bahasa Inggeris yang telah digunakan oleh penjajah dalam segala urusan rasmi dan pentadbiran negara. Atas sebab itu, Bahasa Inggeris masih dibenarkan penggunaannya, untuk tempoh masa 10 tahun lagi. Tempoh itu dirasakan manasabah untuk setiap rakyat Tanah Melayu mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu.

    Apa yang berlaku pada tahun 1967, Bahasa Inggeris masih diberi ruang yang besar sebagai bahasa rasmi. Badan NGO Melayu rasa terkejut dengan beberapa peruntukan dalam Rang Undang-Undang Bahasa 1967 yang masih mengekalkan Bahasa Inggeris dalam beberapa bidang terutama bidang kehakiman.

    Apa gunanya merdeka, jika bahasa anak pribumi dianggap sebagai bahasa kelas ketiga dan tidak layak diguna di negara sendiri? Adakah tempoh 10 tahun masih tidak cukup untuk setiap rakyat memantapkan penguasaan Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan? Inilah yang diperjuangkan oleh pejuang bahasa dalam tahun 1967. Mereka berasa bagi dikhianati oleh para pemimpin yaang kononnya memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu.

    Sekumpulan 9 orang peguam Melayu telah menghantar memorandum menyuarakan bantahan namun tidak dipedulikan oleh parti yang memerintah.

    Kemarahan orang Melayu membuak-buak. Seramai 2,000 orang mewakili 120 pertubuhan orang Melayu telah berhimpun di Balai Budaya, DBP pada petang Jumaat 3 Mac, 1967.

    Perhimpunan ini menyaksikan orang Melayu bersatu tanpa mengira fahaman politik. Peristiwa itu juga diingati dengan ucapan Tun Syed Nasir Ismail, Pengarah DBP yang menitiskan airmata mengenangkan nasib Bahasa Melayu;

    "...saya menangis bukan kerana takut, tetapi air mata ini lahir daripada keharuan hati sanubari saya mengenangkan nasib bangsa saya. Saya tidak boleh buat apa-apa sekarang ini. Saya terikat..."

    Kemarahan rakyat sudah tak terbendung menyaksikan sekumpulan aktivis bersedia mahu berarak ke Bangunan Parlimen. Mereka mahu mengusung Keranda 152 yang membawa jiwa bangsa yang sudah ditamatkan hayat oleh bangsanya sendiri.

    Peristiwa Keranda 152 akan diingat sebagai satu episod dalam sejarah perjuangan Bahasa Melayu. Balai Budaya yang menjadi saksi peristiwa bersejarah itu, kini sudah ditukar nama kepada Balai Tun Syed Nasir. Peritiwa 13 Mei 1969, kemudiannya seakan menjadi penyelamat bila Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar utama dalam dasar pendidikan negara. Kemuncak perjuangan ini menyaksikan lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1970 yang menyaksikan buat kali pertama, Bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai pengantar utama.
    Tahun ini genap 4o tahun Peristiwa Keranda 152. Ramai yang mungkin lupa, tak tahu atau buat-buat lupa. 4o tahun Keranda 152 dan 50 tahun merdeka adalah saat yang mungkin sesuai untuk bermuhasabah dan menyoal diri...

    Di manakah Bahasa Melayu?

    Masih di dalam keranda?

    ReplyDelete
  37. Anonymous10:47 am

    Saya seorang melayu belajar sains dan matematik dalam bahasa cina di waktu sekolah. Saya bersekolah cina di waktu sekolah rendah.

    Tidak ada masalahnya. Ini sebenarnya satu langkah yang baik. Cuma persiapan yang menyeluruh perlu dilakukan untuk melatih guru guru yang berkenaan supaya mereka mahir dalam bahasa Inggeris. Kalau tidak, usaha ini tidak akan berjaya.

    Usaha untuk memartabatkan bahasa melayu juga sepatutnya dipertambahkan kerana bahasa melayu amat penting kepada identity orang melayu.

    DS Anwar Ibrahim, Dato Rais Yatim, walaupun berlainan politik, penyampaian mereka dalam bahasa melayu sangat baik sekali. Perbedaan ini amat ketara jika kita banding dengan pemimpin melayu yang lain apabila mereka bercakap. Mereka juga amat fasih dalam bahasa inggeris.

    Perlu diingatkan, pada zaman ini, bahan rujukan dalam bidang sains dan matematik dalam bahasa melayu amatlah terhad. Sebaliknya, amat banyak dalam bahasa inggeris. Maklumat yang ada dalam internet juga lebih 95% dalam bahasa Inggeris.

    Jika rakyat kita tidak mahir dalam bahasa ini, maka ini akan menjadi satu kelemahan atau rintangan untuk mendapat ilmu ilmu yang banyak dalam bahasa ini.

    Jay bee

    ReplyDelete
  38. Anonymous10:55 am

    Saya memberi kelas tuition sambilan kepada yang ingin memantapkan diri dalam Bacaan BI -

    Hanya dalam tempuh 60jam, they will be able to READ AND SPELL FLUENTLY...

    Yang amat sedih, mereka yang sedang menunggu SPM.. telah timbul kesedaran diri,rasa terkilan dan tertinggal kerana lemah penguasaan BI.

    Cita-cita serta semangat mereka amat tinggi, terutama yang ingin melanjutkan pelajaran dalam jurusan Perubatan,Engineering dan Accountancy.

    Ya, walau dari Kampung... anak2 sama seperti anak2 bandar. Bezanya, mereka tidak mampu dan tiada kemudahan terkini bagi memudahkan mereka belajar dengan jayanya!!

    GURUTUISYEN

    ReplyDelete
  39. Anonymous11:02 am

    Negara maju semuanyer menggunakan bahasa sendiri. Tengoklah Jepun,Jerman, Perancis sampaikan PM diorang bercakap bahasa mereka. Tetapi Malaysia nak bahasa orang lain untuk aper nak tunjuk gap antara orang kaya ngan miskin....

    ReplyDelete
  40. Salam,
    Saya terpanggil gak nak komen.Anak saya adalah salah drpd batch pertama yg belajar sains dan Math dlm BI.He's doing fine.Mula2 mmg susah katanya.Skg ni dia kata dah macam makan nasi.Agak mengkagumkan.Begitu juga yg berada di Tkt 2,drj5 dan drj 2.Anda boleh check blog mereka http://melianina.blogspot.com/
    Memang kelakar grammar lintang pukang,tapi tunggulah 2@ 3 tahun lagi.They'll do much better than us!!Saya mmg support.Kami pun bukan golongan elit.kat umah pun cakap belacan.Tiap2 malam kena bukak kamus time belajar.So far, alhamdulillah.

    ReplyDelete
  41. Anonymous11:28 am

    Good morning.

    I wonder what the students from rural schools say have to say?

    My sister has two children, std 4 and 6. Both in Chinese school but parent do not know Madarin. They were frustrated because they couldn't help the children in their home work.

    I told my sis to teach her children maths and science in the language they are comfortable with. As long as they understand, it is alright they couldn't score in the exam, because the knowledge is already with them.

    Glad to say, now both children enjoy their school.

    Whether they are the top or not do not really matter.

    I think I will fail maths if it is set in German language even though I was a Second Upper Maths graduate. ;D

    Personally, I feel that teaching maths and science in mother tounge is the best solution. Let them understand and enjoy what they are learning is more important than what the adults want.

    Don't we all want our children to be happy? why must they be deprived of the joy of learning, the joy which older people like me, and you used to have?

    Best regards.

    mrs.lim (55+) :)

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. Perkasakan pembelajaran Bahasa Inggeris itu sendiri, bukannya melalui Matematik dan Sains.

    Dari sudut sejarah, kita dapat lihat bagaiaman negara-negara seperti Jerman, Perancis dan Jepun menjadi maju tanpa menggunakan bahasa Inggeris. Contohnya di Jerman, seorang pakar neuropsikolinguistik iaitu Profesor Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) yang mengemukakan penemuan kajian saintifik beliau bahawa otak seseorang itu di sebelah kanan lebih mudah dan cekap menyerap apa saja ilmu jika ia dipelajari melalui bahasa pertama atau bahasa ibunda kerana jika dipelajari melalui bahasa kedua (otak sebelah kiri) ia memerlukan proses penterjemahan dan akan menjadi lambat dan kecekapannya menurun sedikit. Di atas prinsip ini juga, Jerman yang pada asalnya menggunakan bahasa Inggeris dan Perancis yang dikatakan lebih maju pada ketika itu menukar haluan kembali menggunakan bahasa Jerman untuk tujuan pembelajaran. Kesannya, negara Jerman meningkat maju berkali ganda dalam bidang sains, teknologi dan inovasi.

    ReplyDelete
  44. Anonymous11:40 am

    Thanks to (anon)Cikgu Sains 9:38 AM.

    The teachers were not prepared then ..... and up to now.What has the inspectorate/nazir been doing all the years.

    To sum up, our teachers are not passionate since they cannot make the class interesting. Thanks also to Noor Azam 2:04 AM, a good point there as this relate to (anon)Firebrand 10:08 AM.

    ReplyDelete
  45. Anonymous11:43 am

    Saya adalah seorang eksekutif salah sebuah syarikat swasta (GLC) di Malaysia. Kesemua pengurusan atas bercakap dengan bagus dalam BI dan juga dalam paperwork mereka. Tapi kebanyakkan mereka belajar peringkat diploma dan ader yang ambil diploma atau degree jarak jauh. Tetapi yang paling menyedihkan mereka ini walaupun bepangkat pengurus mereka ini tidak mempunyai idea dan strategi untuk syarikat sehinggakan keuntungan syarikat tidak pernah bertambah dan syarikat juga kurang dikenali sejak syarikat ini di tubuhkan.

    Ini adalah situasi negara yang sebenarnya ramai tidak tahu. Kebanyakkan mereka petah bercakap dalam BI tetapi kerja mereka adalah biasa dan kadang2 tidak memenuhi tahap yang diharapkan.

    Mereka inilah yang dipilih bekerja berbanding dengan lulusan IPTA yg tidak fasih berbahasa BI semasa temuduga.

    Biarlah anak2 kita cerdik daripada pandai BI tapi menghancurkan ekonomi negara.

    Anak Malaysia

    ReplyDelete
  46. Anonymous11:49 am

    Tokoh2 islam memperkenalkan algebra bukan melalui BI.......


    AL-Jabbar

    ReplyDelete
  47. Anonymous12:02 pm

    Tambah sikit lagi Rocky,

    Murid2 saya 7thn - 10thn

    Saya sentiasa mengikuti prestasi perkembangan mereka, walaupun telah tamat program BACAAN dalam kelas saya.

    Alhamdullilah, ternyata, mata pelajaran mereka dalam BI, MATHS dan SCIENCE meningkat dengan memuaskan kerana mereka sudah MAHIR MEMBACA, MENGEJA DAN MENULIS dalam BI.

    Satunya sebab kenapa murid tidak minat dan lemah dalam BI, adalah kerana mereka langsung tidak tahu membaca dalam BI.

    Bagi pendapat saya, kanak2 patut diajar membaca dari peringkat Tabika lagi.

    Kebolehan ini akan dapat memudahkan dan melancarkan mereka memahami dan mengikuti SEMUA mata pelajaran dalam BI yang akan diajar di Sekolah.

    GURUTIUSYEN

    ReplyDelete
  48. Don't you get it Rocky?

    Its not the kids who are complaining. It is the teachers who are now required to teach these subjects in English when they had learnt it in Bahasa.

    It is the vernacular educationsis who are complaining because they see a dilution in their influence over their constituents.

    It is the politicians who are bankrupt of ideas and need any platform at all.

    The teachers issue with it is very real. Even my sis who studied Maths to Masters level in English, but has been teaching it to Mara students for the last 20 over years in Bahasa found it difficult switching to English.

    All tha tshould drive this decision is what is good for the next generation.

    But we can all complain and go to town with the way and the speed with which it was introduced. People are behaving the way they are like you would if you are ambushed!!

    ReplyDelete
  49. Use of Selective anecdotal examples to buttress any position is risky. When it comes to determining if a whole generation of Malaysians are going to be either empowered or penalized by a policy of learning science and maths in Eng or BM this approach is not good enough.
    I am also at a loss about our experts in the so many universities in our country. How come the silence? Or is it because they have to be politically correct? Our pedagogy experts are incapable?
    The people who demonstrated are very serious. DId they take up their position based on facts or based on emotions? Why not invite them to have open debates?
    Or is it too sensitive?!

    ReplyDelete
  50. Anonymous12:28 pm

    UNESCO:

    "Years of research have shown that children who begin their education in their mother tongue make a better start,and continue to perform better,than those for whom school starts with a new language.The same applies to adults seeking to become literate.This conclusion is now widely implemented,although we still hear of governments that insist on imposing a foreign language of instruction on young children,either in a mistaken attempt at modernity or to express the pre-eminence of a social dominant group"

    ReplyDelete
  51. Habis wayang for Hussein..the most unqualified Min.Of Education.
    Approve English...manyat melayu will fail exams..so parents will vote against UMNO.
    Reject it...the vast majority Malaysians will go after him..like vultures.
    Guaranteed cannot win VP in UMNO.
    His days are numbered.
    One of the lowest and biggest UMNO hypocrite.
    He bring shame to his grandfather.

    ReplyDelete
  52. Anonymous12:43 pm

    My son who just entered standard one does not speak english at all. So you can just imagine how he respond when taught the subject in english. In His recently concluded test he got 47% overall result.
    My suggestion is that - use the bahasa language but for the science and math words you use the english term only i.e use "carbon dioxide" and not "karbon dioksida".
    by eurokopter

    ReplyDelete
  53. If we see the trend of the decline of UM and USM plot against the use of BM in all subject. You will see a obvious trend!

    I would rather all subjects in English from now on. PERIOD!

    http://shiokguy.blogspot.com/2009/03/all-subjects-in-english-please.html

    Shiok Guy

    ReplyDelete
  54. Anonymous12:48 pm

    Bernama quoted Rocky's Bru to gauge public stand on PPMSI!

    Overwhelming support for PPMSI from the Public

    3 Cheers!

    ReplyDelete
  55. Anonymous12:51 pm

    Go ahead and teach Math & Science in Bahasa Melayu. I strongly support GMP. Bumiputra especially the malays will go 50 years backward and the Chinese and Indian will be laughing. They have the money to send their children to private universities who use english as medium of instruction. More bumiputra will be unemployed and this is good for the country so that more choas and mat rempit are created.

    Bumiputra will forever remain backward.

    Why bumiputra DNA is so backward in their thinking? Can we blame God?

    I am a bumi and I have to improve my DNA.

    ReplyDelete
  56. Hahahahahahaha

    Too distracted reading things like this on his blog
    "But i hate my adik,just now he said to me,i am like an african,because i like Akon so much.Sometimes i really feel like punching him.I never say anything to him when he talks about football.he talks about football all the time..football..football."

    We all hate our adik at some point, only in my case, I am the adik.

    ReplyDelete
  57. Anonymous1:03 pm

    Those complaining teachers have studied the English language for a minimum of lets see...6 (primary school)+ 5 (secondary school) + 3(colleges) i.e 14 years!!

    And yet, their command of the language is still very weak and affecting their ability to teach those subjects in language other than Bahasa.

    Instead of improving themselves, they use their time to demonstrate in the street. These are the type that talk so much about betapa agungnya bahasa Melayu and purposely ignoring the future problems of the school children - working under the tempurung and unable to survive outside because the are good in one language only.

    LabuMan

    ReplyDelete
  58. Anonymous1:07 pm

    Do you think he will not have the same problem when Math and science are taught in Bahasa?

    ReplyDelete
  59. Bro,

    Rasanya komen dari pembaca menunjukkan bahawa kita semua masih tidak faham tentang PPSMI.Adakah PPSMI bermatlamat untuk menguasai Bahasa Inggeris dengan lebih baik atau bertujuan supaya kita menguasai ilmu Sains dan Matematik dengan lebih baik.

    Pemahaman saya PPSMI adalah untuk kita dapat menguasai Sains dan Matematik dengan lebih baik disamping kita membantu kita menguasai Bahasa Inggeris.Matlamat utama ialah penguasaan Sains dan Matematik tetapi bukannya penguasaan Bahasa Inggeris.

    Komen dari SELAMPIT menjelas betapa mudahnya pembelajaran Sains dan Matematik diperingkat yang lebih tinggi sekiranya terdapat pemahaman beberapa istilah Sains dan Matematik di dalam bahasa Inggeris.Ramai mungkin tidak sedar ada diantara kita yang belajar di dalam aliran Melayu tidak mengetahui maksud istilah Matematik yang ringkas contoh 'hexagon' atau 'pentagon'.Adakah ianya merujuk kepada bank HSBC dan Jabatan Pertahanan Amerika?

    Melihat kepada memorandum kepada DYMM Yang Dipertuan Agong berdasar kepada data data dan kajian mereka yang bijak pandai menunjukkan majoriti pelajar terutamanya pelajar melayu tidak dapat menguasai pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris namun di dalam membuat perbandingan ianya harus diberi juga analisis pencapaian terdahulu contohnya berapa bilangan pelajar melayu yang cemerlang semasa Sains dan Matematik diajar di dalam bahasa Melayu.Kedangkalan kita terutamanya orang Melayu yang membuat keputusan bersandarkan data dan andaian yang salah akan terus memundurkan kita.

    Memo yang dihantar juga sekadar menyatakan kita hanya tidak mempunyai masalah untuk 'belajar' Sains dan Matematik di dalam bahasa Melayu sejak 37 tahun yang lalu adalah berbeza dengan maksud 'menguasai' ,'mendalami' ilmu Sains dan Matematik .Adakah kita telah berjaya menguasai ilmu Sains dan Matematik?

    Zaman infomatif dikatakan bahawa satu era dimana ilmu dan pengetahuan kita cepat menjadi lapuk.Beribu ribu istilah baru dan penemuan baru akan wujud malahan trilion data data dimuat turun setiap hari.Adakah usaha yang ada dari pakar bahasa kita sekarang mampu menangani fenomena ini untuk menjadikan kita tidak ketinggalan dan mempunyai kefahaman untuk mendapat manafaat dari perubahan ini?

    Saya menulis komen ini sebagai seorang rakyat Malaysia dan berketurunan Melayu yang hanya mahukan apa yang terbaik untuk negara dan semua rakyat Malaysia .Ahli politik, pakar Bahasa ,Bapak Menteri sekiranya hendak membuat keputusan samada keputusan untuk menerus PPSMI atau keputusan untuk berdemontrasi biarlah bersandar andaian yang betul.Jangan kita menunggu 37 tahun lagi untuk kita melafazkan kita telah membuat keputusan yang salah.

    ReplyDelete
  60. Anonymous1:17 pm

    try to check this :

    http://timss.bc.edu/TIMSS2007/mathreport.html

    http://tehranifaisal.blogspot.com/2009/03/tuanku-sembah-bahasa.html

    http://universitipts.com/index.php/site/comments/datin_noor/

    http://nobisha.blogspot.com/2009/03/bukan-sekadar-ppsmi-tetapi-kepimpinan.html

    http://msomelayu.blogspot.com/2009/03/leraian-ahad.html

    http://universitipts.com/index.php/site/comments/page_takut_berbincang/

    http://universitipts.com/index.php/site/comments/profesor_profesor_melayu_dalam_bidang_sains_yang_menentang_ppsmi/

    err..btw if bangsa malaysia concept want to bring forward, the main language that use must be in English or Bahasa Malaysia?bit confused.,

    -Pencinta malaysia-

    ReplyDelete
  61. Isu yang membosankan sebab saya rasa tak ada masalah pun kalau hati memang nak belajar. Isu ini timbul sebab mainan politik. Nak mengangkat martabat bangsa konon. Puihhh!
    If we want the children to excel in their education, we should give them support and be by their sides to answer their questions. Why go to the streets? Why present the stupid memorandum? If we can collect all the funds for Gaza, why not collect the funds to buy education materials for the children especially those in the kampungs. We can collect funds to pay for their tuition fees.

    It is all politic. Makan politik, minum politik, nak main pun politik.
    Ini satu formula pembangunan negara yang ditemui secara saintifik setelah pengiraan secara kalkulus dibuat. Malaysia Boleh=Politik 24 JAM

    ReplyDelete
  62. Anonymous1:40 pm

    This 9-yr old is already showing the first signs of the famous Malaysian malaise - making excuses and blaming others for one's own shortcomings.

    I wonder what this 9-yr old's attitude will be when he or she grows up and enters the working world. Preferential treatment, quotas and skewed performance evalutions?

    Whatever happened to the old-fashioned qualities of hard work and going the extra mile?

    As an ICT professional who travels fairly frequently, and as someone who has some knowledge of education systems in different countries, the challenges faced by this Malaysian 9-yr old is no different from, say, faced by a Mandarin-speaking student from China who has a less than rudimentary knowledge of English and who comes to study in a Singapore school. Time and again, and this is reported in the Singapore papers, these Chinese students master English well enough in a space of 2-3 years that they can ace the English and English Literature papers at the "O" level exams in Singapore. Many of them go on into the Arts stream for their "A" levels, and do well.

    How do they do it? By sheer hard work? By literally carrying an English dictionary around and looking up the meaning of any unfamiliar word. By having caring, conscientious and dedicated teachers who spend extra time with them to help them with their English.

    Oh, yes - they don't come from rich families either. Most of them come to study in Singapore on scholarships, or they are accompanied by their father or mother who takes a job in Singapore (the so-called "study mama") so that they can pay for their children's education.

    It's a single-minded devotion to education, from both children and parents, and a determination to make good, no matter what.

    I have watched these students myself. They speak English with a distinct accent, but they speak it fluently. They are effortlessly bilingual in English and Mandarin.

    Now, if they can do it, in a foreign country (Singapore), with little or no family support, I see no reason why Malaysian "spoilt brats" can't do likewise.

    It's all in their minds, their family influences and the peers that they associate with.

    And these are where many Malaysian children fall short. Excuses are easy to make. Hard work and sacrifices are infinitely more unappealing.

    ReplyDelete
  63. Anonymous1:41 pm

    Learning anything new is not easy for the matter. Nothing is easy in this world especially learning.

    Opening our Mind

    ReplyDelete
  64. Anonymous1:45 pm

    kalau blame cikgu melayu pemalas nanti marah pulak..but then if you already set your mind with "tak boleh and susah" attitude and then you go to classes like "in protest" mood then its finished for poor murid..kesian the rural kids..hope they're not being deprived of moving forward to being a better person

    anak cikgu

    ReplyDelete
  65. Aku heran awat la PAS, A Samad Said dan Hasan Ahmad ni larut sangat nak hapus PPSMI. Awat depa nak masuk sekolah balik ka. Cikgu Cikgu tak kata apa pun. Budak budak sekolah tak bantah pun. Depa yang nak belajar. Bukan yang berdemontrasi kelmarin yang nak belajar. Yang syoknya DAP tak ada kelmarin. PKR pun tak ada. DAP dan PKR tak ada sebabnya mudah dihidu. Kalau bantah PPSMI nanti orang lain akan bantah Bahasa Mandarin dan Tamil diguna utk mengajar matematik dan sains di SRJK. Rugi politik depa. Kepada PAS, A Samad Said dan Hasan, jangan buat memorandum bantah PPSMI supaya guna Bahasa Melayu sahaja, BANTAH LA SAMA MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA MANDARIN DAN TAMIL DI SRJK, BARU LA ADIL.

    ReplyDelete
  66. skilgannon1066 said...

    This 9-yr old is already showing the first signs of the famous Malaysian malaise - making excuses and blaming others for one's own shortcomings.

    I wonder what this 9-yr old's attitude will be when he or she grows up and enters the working world. Preferential treatment, quotas and skewed performance evalutions? ....

    -----------------------------

    Skilgannon,

    He's onlyu 9 bro. Perhaps we should look at his strong points, his potential rather than try to find his faults.

    The boy is honest, for one. He also has the guts to put his name (and picture) to his opinion. Something many of the adults who leave comments here won't have the guts to do ...

    Thank you.

    ReplyDelete
  67. Anonymous2:29 pm

    Anak saya bersekolah rendah di SRJKC. Dirumah kami bukan tahu cakap mandarin pun tapi dia pandai math & sains dalam bahasa mandarin dan Inggeris. Maknanya budak sekolah rendah kalau kita ajar depa dalam bahasa apa pun depa boleh. Awat anak kita masa masuk sekolah rendah terus pandai math & Sains dalam bahasa melayu tanpa diajar. Yang lucunya orang yang anjur demontrasi kemarin tak pernah jadi guru math & sains pun. Kepada penganjur demontrasi kemarin, cuba terjemah dulu bahasa komputer dalam bahasa melayu....

    ReplyDelete
  68. Anonymous3:12 pm

    My hometown is Kangar, Perlis. I can say this boy is a rare breed as you don't find many with such good command of English there.

    For most who learnt Math in Mandarin, they will not find the subject difficult at standard 3. But this 9-yr old find it 'not-easy', wonder is it because the language use? Can you imagine other students with bad command of Engish learning math and science in English? it's disaster.

    By all means teaching math and science in English, after the students has a reasoable level of command of the language. Have proper English lesson in primary, and go all the way, from secondary to universities, teach math and science in English.

    ReplyDelete
  69. Anonymous3:26 pm

    algebra ditemui oleh orang greek, di majukan oleh orang parsi, di adaptasi oleh orang latin.

    nombor kosong di cipta oleh orang india di adaptasi oleh orang arab, di adaptasi oleh orang latin.

    fizik di kaji-kaji oleh orang greek. Ujian untuk memahami hukum alam kata mereka.

    Sesuatu yang sama untuk di renung. Tak ada satu pun teknologi ni berasal dari pulau Inggeris. Kemungkinan pada masa teknologi ini dicipta, orang inggeris masih lagi orang-orang barbarian yang berpalit cat dimukanya.

    Bahasa takkan jadi kaya secara semula jadi, kawan.

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. Hishamudin dah kena tempias GMP(gerakan mansuhkan PPSMI).tak kena gaya berkuburlah impian sepupu Najib ni nak jadi Naib Presiden UMNO.

    Ramai pemimpin UMNO tak suka dengan kelakuan menjolok mata Hishamudin yang derhaka pada arahan Pak Lah agar isu PPSMI ini diselesaikan segera.Muhyiddin sendiri sependapat dengan Pak Lah dan hari ini Rais Yatim pula bersetuju Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Melayu.

    Dalam seminggu dua ni,tok percaya Hishamudin akan dikritik oleh pemimpin-pemimpin UMNO.Lain kali buat lagi bodoh sombong.Setahu tok Hishamudin ni nenek moyangnya berketurunan Turki.Dia sendiri tak reti cakap Turki.Cubalah fikir,kalau dah sains dan matematik diajar dalam BI,lama-kelamaan generasi akan datang tak reti berbahasa Melayu.bukannya phobia tetapi ketaksuban sebahagian pemimpin UMNO dengan PPSMI menyakitkan hati rakyat semua.

    Perancis,Jerman dan Jepun tak ada masalah belajar sains dan matematik dalam bahasa ibunda mereka.tak payah jauh kat sini Thailand dan Indonesia pun tak ada masalah belajar sains dan matematik dalam BI.Di England dan AS berapa ramai yang menganggur,x ada keja dan buta huruf biarpun belajar sains dan matematik dalam BI.

    Itulah UMNO.....kehendak bangsa sendiripun tak faham.Dengar lagi cakap mamak Mahathir tu.Dia sendiri tak reti cakap tamil biarpun keturunannya berasal dari India.

    Bahasa jiwa bangsa.UMNO bukannya ada perjuangan nak memartabatkan bahasa sendiri.Membakulsampahkan bahasa sendiri adalah.Datuk Dr Hassan Ahmad yang mengetuai GMP bukan calang-calang orangnya.Pernah jadi ketua pengarah DBP dan bekas duta Malaysia ke UNESCO.nama-nama besar seperti sasterawan negara Datuk A.Samad Said dan Profesor Emeritus Nik Safiah karim dan lain-lain lagi.

    Kalau cendekiawan dan tokoh bahasa Melayu sanggup turun ke jalan berdemo mempertahankan bahasa Melayu,maknanya masa depan bahasa Melayu semakin tergugat dan kelam.

    Apa yang UMNO buat.cakap je perjuangkan nasib Melayu.buat bodo dan buat dono adalah.Kenapa tak yakin dengan bahasa sendiri.Tok tak nampak pun hari tu Pekida,Pewaris atau Perkasa turun berdemo.Mereka ni semua bukannya anak jantan.kalau dah bangga sangat dengan bahasa inggeris,korang mintaklah warganegara Australia,UK atau USA.

    Kalau berani,tok nak hishamudin dedahkan segera hasil kajian PPSMI.Jangan lupa juga dedahkan berapa kos perbelanjaan untuk PPSMI.Kroni siapa yang dapat tender bekal cd,laptop,perisian,buku-buku dan macam-macam lagi.benarlah kata Profesor dr khoo kay kim,polisi pelajaran negara ditentukan oleh ahli politik dan bukannya tokoh akademik.

    Isu PPSMI menjadi bukti UMNO bukanlah Melayu sebenar tetapi memelayukan bangsa Melayu.UMNO dah jadi haprak dan shit seperti buku yang dikarang sasterawan negara datuk shahnon ahmad.

    generasi muda malu melihat UMNO dan malu menjadi ahli UMNO.Tok faham UMNO malu untuk memelayukan parti mereka menjadi pekembar.mana glamor nama tu.wakakakak.pinjam gelak raden jowo

    ReplyDelete
  72. rocky,

    i'm disappointed with your posturing. this young boy is a stella maris student with internet access is not representative of the poor perlis kampung boys struggling to study sciense & maths in english !

    come on lah.

    ReplyDelete
  73. Anonymous5:25 pm

    In my opinion, Eng & Sc ought be taught in Malay (it's our national language after all) but I strongly feel the way English is taught ought be revamped. We need to stream students according to proficiency and then let them develop their reading, wrting, speaking and listening skills in a fun and enagaging way. It's also crucial to keep classes small.
    Then, when these kids go to Uni or join the workforce they'll have no problems using English. Terminology is easily mastered if you know the language well.
    Melon

    ReplyDelete
  74. ila akhi Bro Rocky,

    * 'afwan ya akhi. Kullu 'am wa anta bil khir.

    *Thanks for mentioning my name in your post.

    * Hidup Bro Rocky! Takbir! Allahuakbar!....

    ReplyDelete
  75. Anonymous7:59 pm

    Baru-baru ini saya bercakap dengan seorang taukeh bengkel kereta berbangsa Cina sewaktu hantar kereka untuk diperiksa. Saya tanya dia pasal PPSMI. Jawapannya senang saja. Dia minta kerajaan perkenal kembali sekolah aliran Inggeris. Barulah kita boleh lihat aliran mana pilihan ibu bapa. Barulah boleh kenal golongan hipokrit katanya. Dia memberitahu, dia hantar anaknya belajar BI sejak kecil kerana tahu kepentingannya. Sekarangnya anaknya semua bekerja di luar negara. Ini berbeza dengan seorang pensyarah UUM yang saya temui. Dari cakapnya (maklumlah orang pandai) bukan main lagi hentam PPSMI. Kemudian saya tanya dia kalau kerajaan hapus PPSMI tapi perkenal dua aliran Melayu dan aliran Inggeris, dia nak hantar anaknya ke aliran mana. Dia terdiam dan mukanya merah.Saya tahu dia mesti mahu hantar anaknya ke aliran Inggeris. Tapi dia sudah malu dengan saya. Tak terkata apa. Kesimpulannya, ramai cerdik pandai kita yang hipokrit. Apapun pendirian kita, janganlah jadi orang munafik. Lain dimulut Lain dihati. Lain cakap lain buat. sekian.

    Sintok.

    ReplyDelete
  76. Anonymous8:26 pm

    nasirjamaludin ..

    baca bagi habis bro .. sapa kata yang masuk demonstrasi tu tak ngajar pun sains dan math . Yang prof fizik tu bukan ke dia yang ngajar sains dan mate .. tengok sejarah lah sikit .Sejarah mengajar manusia supaya tak jatuh ke lubang yang sama 2 kali .

    Bagi contoh negara mana yang maju ngajar sains dan math BInggeris . Tak payah nak kata ala dia boleh pun ... anak saya ok jaa ..

    Bagi contoh negara mana ? Lagi satu kenapa tak boleh fikir sangat . Tuhan jadikan sains dan math Dia tak pernah turukan dalam BIngggeris tapi sayangnya minda2 manusia yang lemah telah dijajah oleh BInggeris sehinggakan tak mampu nak berfikir .

    Mengapa pelajar kita dihantar ke Jepun kena blajar BJepun dulu ..Ke Jerman kena blajar Jerman dulu . Mengapa hantar mereka ke sana kalau Inggeris lebih maju ?? Teknologi kenderaan bukan dikuasai oleh Inggeris pun . Jerman dan Jepun yang menjuarai . Teknologi angkasa tak dijuarai Inggeris pun tapi dikuasai Russia . Kalau ke Perancis cubalah cakap Inggeris untuk diketawakan dan dipulaukan ...

    Minda yang masih terjajah ..

    ReplyDelete
  77. Anonymous8:28 pm

    Saya berbesar hati sekiranya Kementerian dapat membuatan polisi untuk mengajar Bahasa Melayu dalam Bahasa English.

    Glokal gitew

    Anak Zaaba

    ReplyDelete
  78. Inilah melayu,

    Kalau tak pas, gagal, Salahkan BI.

    Pucuk pangkal usaha.

    Melayu memang lemak, pampered and tak habis2 dengan alasan

    BTW, saya pun melayu. Tapi kalau gagal saya tenguk diri sendiri dan tak akan salahkan orang lain

    ReplyDelete
  79. Anonymous9:46 pm

    Saya tak peduli kalau gomen patah balik ajar S&M dalam bahasa.

    Saya tahu kepentingan English maka saya galakkan anak saya cakap, tulis dan baca dalam ENglish. Malah saya masukkan dia dalam kelas mandarin dan arab. Saya tak harapkan sangat dia belajar English melalui S&M.

    Tapi saya paham tujuan DrM memperkenalkan PPSMI. Coercion the best way to force orang melayu. Mungkin selama 22 tahun DrM pegang jawatan, dia nampak bahawa orang melayu amat lambat maju ke depan. Especially anak2 orang2 kampung.

    TQ
    org jauh

    ReplyDelete
  80. Anonymous9:48 pm

    Bagi saya sesiapa hendak belajar M &S dalam BI silakan, mungkin dia mampu, atau mak bapak dia pun pandai BI. Tetapi tak payah lah untuk semua orang. Bukan semua orang nak jadi saintis. Bayangkan lah pergi sekolah belajar M&S dlm BI tapi balik rumah bila nak apply Mathematic dalam kerja harian seperti kena translate ke english. Bukankah jadi lambat, sedangkan kalau kita dan betul2 mahir dlm english kita kena think or even dream in english.

    ReplyDelete
  81. Change the Education act. Let's revert to the days where there were national type schools in either malay, english,chinese, tamil. Every m'sian parent has the right to decide what medium their child be educated in. I dont thnik doing so will disunite the races. they should introduce in school curriculm a period.. whatever where all races take part in multi racial projects.. with these schools make it still compulsory to learn the national language so nothing is lost.

    ReplyDelete
  82. Kassim wrote:
    rocky,

    i'm disappointed with your posturing. this young boy is a stella maris student with internet access is not representative of the poor perlis kampung boys struggling to study sciense & maths in english !

    come on lah.
    5:18 PM
    _____________________

    FYI, Stella maris kat kangar bukan macam Stella Maris tempat lain ya...bukan macam convent n assumption...

    Namanya saja dikekalkan...Stella Maris Kangar statusnya tergantung..bukan milik Gereja, tetapi bukan milik penuh Kementerian Pelajaran...banyak peruntukan tak sampai, menyebabkan kami PIBG dan Guru2 terpaksa cari sponsor merata2...

    Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih...

    Kalau rocky bawakan seribu blog anak melayu yang menyokong sekalipun, pihak yang menentang pasti akan tetap menentang...

    Wallahua'lam...

    Father of Adam.

    ReplyDelete
  83. Anonymous11:53 pm

    Yeah, change the education act.

    Kalau dah remeh sangat, just provide us the syllabus and please allow us to teach our own kids at home (homeschooling)!!

    ProfDapur

    ReplyDelete
  84. Anonymous12:21 am

    Please pay attention to Selampit comments ... this is what it is mostly about.

    ReplyDelete
  85. I could still remember how I got to be well versed in this imperial language. My primary 5 English teacher used to have a 6cm by 1cm black coloured stick with her during class. Whoever didn't finish their homework would be canned with the stick. I had some experience with it. But when I met her 10 years later, after completing my diploma course in banking studies, I thanked her. Without her "threatening" me with that stick, I would not be able to complete my diploma. The reference books were all in English. Thanks to the Dewan Bahasa for not translating enough reference books in Bahasa Malaysia.

    Satu perkara lagi yang benar-benar menyakitkan hati apabila membaca sarikata yang tidak dalam rancangan atau filem yang dimainkan di televisyen. contohnya ungkapan I'll fire you dialih bahasa kepada Saya akan bakar awak, ataupun nama binatang seperti horse-shoe crab yang dialih bahasa kepada ketam ladam kuda sedangkan pada visualnya menunjukkan binatang itu adalah belangkas.
    Tepuk dada tanya selera. Apa kita patut buat terhadap PPSMI ini.
    To do or not to do.
    Cheers mates. Jangan ribut-ribut.

    ReplyDelete
  86. Anonymous2:37 am

    bro,

    Tak larat nak komen dah issue ni.
    Semua kerja orang politik.Sepatutnya dah lama PPSMI ni dah diberhentikan tapi memandang menteri pelajaran ni suka main politik dan memeperkayakan kroni dengan kontrak2 untuk kementerian pelajaran didalam PPSMI ini.Kalau tak takan Menteri Pelajaran leh pakai HUMMER kot bro??.semua nya ada habuan dia sebalik pelaksanaan PPSMI itu sendiri.Konon nak tolong bangsa melayu meningkatkan ilmu matematik dan sains.Podahhhh!!!!.Yang kita dok tengok la ni semakin ramai orang yang cakap caca merba. Lagi lingkup takdak jatidiri!!!.
    Tolong la bapak menteri jangan la dok main politik kat rakyat lagi.Kembalikan sistem yang lama yang telah terbukti menghasil ahli-ahli saintis malaysia selama ini.Saya takut sistem PPSMI ni akan menghasilkan lebih ramai mat-mat rempit dan minah-minah rempit melayu yang membuat aksi di you tube dan kawasan sewaktu dengannya.Simpang malaikat 44!!!

    numoro_uno

    ReplyDelete
  87. Anonymous2:54 am

    Bro,

    Habaq kat menteri pelajaran tu sekolah rendah belajaq dalam bahasa ibunda.
    Naik sekolah menengah belajar sepenuhnya dalam bahasa inggeris.

    Semasa disekolah rendah sediakan pelajar-pelajar ini dengan kelas bahasa inggeris intensif supaya apabila naik sekolah menengah mereka dapat menguasai dengan cepat pembelajaran matematik dan sains didalam bahasa inggeris.

    Baru la kena.Budak-budak ni pun tak la terkejut sangat.camna bro ok x??

    numoro_uno

    ReplyDelete
  88. Kalau zaman dulu-dulu di Kelantan, para ustaz masuk kampung bagi ceramah kata belajar bahasa inggeris tu haram, jadi ramailah orang2 kampung tak hantar anak masuk sekolah kebangsaan tapi belajar di sekolah arab saja. Tapi anak2 pak ustaz ni semuanya belajar sekolah orang puteh....

    sekarang ni isu PPSMI ni macam tu jugak kah? Anak2 orang yang berdemostrasi ni dihantar belajar sekolah orang puteh sampai ke Amerika, tapi sekarang ni tak nak bagi peluang yang sama kepada orang lain kot?

    Itu pendapat saya je lah... Anak2 saya memang saya nak mereka belajar dalam bahasa inggeris kerana saya dulu belajar dalam bahasa malaysia (zaman tu tak dipanggil bahasa melayu) bila dah masuk universiti, lintang-pukang nak faham terma-terma biologi, fizik, kimia, ilmu hisab, ilmu hisab tambahan didalam bahasa inggeris. pengkamilan = integration, kerbedaan = differentiation, dsb.

    Jadi bagi saya geng Anti PPSMI ni bak kata orang puteh, "you can go and fcuk yourselves, don't try to screw up my kids future"

    ReplyDelete
  89. Anonymous9:58 am

    Pak Rocky

    I take your point.

    But it is only too easy to make excuses and point fingers - that even adult Malaysians are only too fond of doing?

    What is this 9-yr old's support infrastructure:

    - parents and siblings?
    - school?

    What are his or her financial circumstances? Does he or she have financial assistance in order to be able to go to school?

    Are this 9-yr old's parents sufficiently motivated to make sure that their child gets the best possible education?

    Asian immigrant parents in the US, for example, work 2 or 3 jobs to ensure that their kids can go to school. Their kids are motivated to study hard and excel in their academic achievements because it is instilled in them that a good education is a way out of the poverty trap and a means to social and career advancement. Which is why Asian immigrants in the US, in the space of 2 generations or so, make the jump to the executive and professional classes.

    Are you implying that this is beyond the reach of Malaysian families, even in the lower income strata?

    There is a limit to how much the Malaysian government can give in terms of fees assistance, bursaries and scholarships (let's not even mention "affirmative action") if there is no burning desire and ambition on the part of Malaysian children and their parents to seek to better themselves - and what better way to do this than through getting a high-quality education?

    I would welcome your rebuttal of these points. Let's get a debate going here.

    ReplyDelete
  90. dude, for all the fuss from the supporters of teaching of maths and science in english, I urge you to sit through one of those classes thought by our teachers at those rural schools. If you've never been to one, don't speak like you know a lot!! If this was South Korea, the teachers themselves would have marched to the King's palace. Why not 6 years ago...well, we all know the answer to that don't we? This message was brought to you by the big and nasty letter M..

    ReplyDelete
  91. Anonymous10:06 am

    Kepada pengunjung blog yang budiman,

    Asas kepada isu penentangan PPSMI ialah :
    1. Sewaktu hendak dipinda dahulu ( tahun 2002 ) adakah dibawa ke perbincangan meja bulat?
    2. Adakah kajian secara ilmiah dibuat untuk menguji keberkesanan PPSMI ini dilakukan ke atas pelajar di Malaysia?
    3. Jika ada dapatan kajian ke atas PPSMI, adakah ianya menyokong supaya PPSMI ini diteruskan atau dimansuhkan?
    4. Mengapa pilih Matematik dan Sains untuk diajar dalam Bahasa Inggeris sedangkan kedua-dua subjek ini bukanlah boleh dibanggakan pencapaiannya di kalangan pelajar Melayu di sekolah rendah dan menengah.
    5. Mengapa tidak menggunakan bahasa Inggeris ke atas subjek yang lebih mudah seperti Sejarah dan Geografi di sekolah menengah atau subjek pendidikan seni di sekolah rendah?
    6. Secara perlembagaannya adakah PPSMI ini tidak bertentangan dengan Artikel yang ada mengenai bahasa kebangsaan?
    7. Mengapa media massa milik pemerintah jadi macam lalang. Kalau isu ini dibangkitkan oleh pemimpin UMNO maka ianya kelihatan seolah-olah menyokong supaya dimansuhkan PPSMI tetapi apabila dibangkitkan oleh GMP sehingga mereka turun berdemonstrasi dan dihadiri oleh pemimpin pembangkang maka ianya menjadi satu kesalahan besar. Bukan PPSMI jadi isu tetapi kehadiran pemimpin pembangkang jadi isu.
    8. Maju atau mundur sesebuah negara itu diukur kepada kebolehan berbahasa Inggeris? Kalau begitu bagaimana dengan Filipina?
    9. Jika kita mahu maju seperti Singapura, jangan setakat menggunakan Bahasa Inggeris tetapi bersediakah kita dengan standard utus tadbir yang tinggi di samping ketelusan dan intergriti mejadi amalan kerajaan dan swasta?
    **UMNO akan menjadi parti yang pupus apabila orang Melayu sudah hilang ciri-ciri Melayunya tidak lama lagi dan apabila bahasa sendiri pun malu untuk dituturbicarakan.**
    (Nickname: TS )

    ReplyDelete
  92. Anonymous10:39 am

    tok iskandar said...

    "....Muhyiddin sendiri sependapat dengan Pak Lah dan hari ini Rais Yatim pula bersetuju Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Melayu. ...."

    What Politician says and what they do are two different thing.

    They say what is best for for their career not for our children.

    If you want to know what they really think, check out where they send their children for education!!

    Fight for what is best for our Children and for the Country - LONG TERM.

    ck

    ReplyDelete
  93. Anonymous10:46 am

    Salam semua. Saya sering mengikuti blog ini dan cuba menilai mana info dan pandangan yang betul dan boleh diterima, mana yang hanya setakat melepaskan rasa terbuku di hati tapi tak pernah pun terasa nak join sekali. Tapi kali ini lain,...

    Isunya mudah saja,...Adakah kita terus nak cari alasan kepada kegagalan PPSMI ini samada di peringkat kementerian,..guru-gurunya, kemampuan anak-anak pelajar kita ataupun pada diri ibu-bapa dan masyarakat saja ATAU nak betulkan mana-mana yang tempang dari sistem itu dan mamastikan anak-anak kita mendapat manafaat maksimanya?

    Betullah,..setiap yang baru tu mesti memerlukan masa untuk semua menyesuaikannya. Tapi itu bukan alasan untuk biarkan generasi Malaysia akan datang ketinggalan diperingkat dunia.

    Anak sulong saya bermula di sekolah rendah belajar Sains & Math dalam BM. Masuk darjah 2 kena belajar dalam BI. AlhamD, dia dapat UPSR semua A. Kenapa?? Faktor kementerian bg peruntukan cukup? Faktor guru-guru mengajar ok? Faktor murid-murid belajar bersungguh-sungguh? Faktor ibubapa memberi dorongan cukup? Jawapannya adalah SEMUA ALASAN DI ATAS!!!!!

    JIKA TAK DIPECAHKAN RUYUNG MANALAH KITA NAK DAPATKAN SAGUNYA....

    Apapun keputusan kementerian, saya tetap sokong pelaksanaan PPSMI ni. Saya nak anak-anak saya hidup dalam zaman mereka bukan zaman saya yang masih boleh gunakan BM untuk saya hidup selesa sekeluarga..

    AZIZAH, Pulai

    ReplyDelete
  94. Anonymous12:48 pm

    fuck;

    this can't be real.what the fuck this kid blanging about finding it difficult to study science and maths in english?

    this kid writes better English than some government officials with PhDs.and probably better than most retarded umno politicians too.

    i don't believe this. my kid can't string a proper sentence even in BM (let alone in english) at 9 yrs old. and he got straight 9A1 in his SPM. so this kid, don't you worry boy you'll get 20 A1 in your future SPM exam.

    about this science and maths shit. you know, this shit has been going on for ages.

    this shit shows how stupid malaysian government is. i mean fuck. what's the problem here?. is it because we're lagging behind in science and maths because we study in BM or we want to get our kids to be proficient in english. which is it?

    if you say we'll be lagging behind if we study science and maths in BM, this is a weak argument. because...(you can put any arguments here)...

    but if you say we need to be proficient in english so that bla bla bla, that may be all right. probably make sense.

    but if english is the problem ,fuck, do something else to get people to be proficient in english. why banging on just science and maths?

    and i think there's a real need for this. as proven by 70% or more of commentators in this blog here can't write shit in proper english too.

    ReplyDelete
  95. Anonymous1:08 pm

    Response to Azizah, Pulai

    Puan

    Kalau nak membuat rumusan, janganlah dibandingkan dengan kejayaan anak-anak kita sahaja.

    Don't narrow your scope. Look at the other children as well.

    My kids are good in these two subjects taught in English too. But I still think that for the primary schools, these two subjects should be taught in the language that they understand.

    My kids are fortunate because their father is bilingual. Their father have to struggle to afford them tuition classes. Not just any fly-by-night tuition classes. It cost their father a lot of money and he is balding while these tuition teachers are upgrading to Vioses, Citys, Accords, Camrys and even Merc and Beemers.

    Kesian kat anak-anak orang miskin. Anak-anak yang ibu dan bapa mereka tidak menguasai Bahasa Inggeris. Mereka dan jenerasi mereka akan terus ketinggalan dalam arus kehidupan. Jurang di antara yang miskin akan terus melebar kerana yang kaya dan berkemampuan akan terus memonopoli segala-galanya di negara ini.

    Firebrand.

    ReplyDelete
  96. Anonymous5:55 pm

    Pak Rocky

    I read the other day about the Dutch and how the school system in the Netherlands produces students who are fluent in both Dutch and English. At the same time, these students are required to study a third language in school - most commonly French or German.

    As such, most of the Dutch people are trilingual.

    In Japan and Korea, although the national school curriculum is taught in the Japanese or Korean language, the study of English is also required. Korean parents, in fact, spend significant amounts of money to ensure that their children get a good grounding and grasp of English, either by studying locally or by sending them overseas (to Singapore, Australia or the US).

    Let's not even mention Singapore whose education system has been analysed time and again, and which has figured in that country's competitive strengths insofar as fluency in English is concerned. Dozens of Malaysian children (and their parents) have voted with their feet to study in Singapore schools.

    Malaysia already has a 2-tier education system that favours the wealthy and the upper middle class who can afford to send their children to all-English private schools locally or overseas. If and when these kids return to Malaysia, they will be on the preferred track for good jobs in the private sector, once the global recession is over.

    Whereas those children who have to go through the national education system will have to play second fiddle to the kids who studied overseas.

    How inequitable is that? And how long can the country bear with the growing cultural and linguistic divide between the advantaged haves and the disadvantaged have-nots?

    ReplyDelete
  97. Anonymous11:46 pm

    penting perut sendiri !!!

    ROCKY !
    pernah tenguk budak perempuan umur 6 tahun menjinjing nasi lemak untuk dijual selepas waktu sekolah.

    What the fuck are u talking about !!!

    Pernah anak sekecil ini mengerti apa yang azizah dari pulai merepek ?

    And what the hell(neraka)are u trying to spin ?

    Apakah anak sekecil ini mengerti apa itu blog/broadband ???

    Haram jadah !
    u betul-betul anak haram jadah rocky !!!

    ReplyDelete
  98. Minta tolong kepada semua pengunjung mengisi survey mengenai PPSMI di link dibawah :-

    http://www.esurveyspro.com/Survey.aspx?id=5009302b-ed21-4828-ae31-a84a90ea20f6

    Tolong sebarkan juga link diatas ke seberapa banyak yang boleh agar lebih banyak responden dapat dikumpulkan.

    Terima Kasih
    chewal.blogspot.com

    ReplyDelete
  99. Anonymous6:27 am

    Pepatah Melayu:

    'Hendak seribu daya
    Tak Hendak seribu dalih'

    Kepada mereka yang membantah PPSMI kerana manganggap ia terlampau membebankan, hayatilah maksud pepatah berikut

    Mat

    ReplyDelete
  100. Anonymous12:20 pm

    Salam saya memang teramat kecewa dengan perkembangan terbaru berkenaan PPSMI,oleh itu saya menganjurkan beberapa persoalan dan harap mendapat jawapan yang khusus dan jitu berserta dengan bukti.

    Sila beri jawapan,

    1. Kenapa KAMU semua yang kononnya MEMPERJUANGKAN BAHASA MELAYU TIDAK mengadakan bantahan supaya semua SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA dan TAMIL diajar dengan BAHASA MELAYU??

    2. Kenapa tidak mengadakan demontrasi serah memo apabila TERESA KOK DAP dengan bangganya nak mengagongkan BAHASA CINA dan letakkan di Papan tanda Jalan Raya??

    3. Apakah sumbangan mereka-mereka NGO dalam GMP dalam memperjuangkan BAHASA MELAYU? Apakah buku ILMIAH yang telah mereka ini tulis,hasilkan dan terbitkan??

    4. BErapa banyakkah buku-buku ILMIAH dan Rujukan yang mereka-mereka ini telah berjaya TERJEMAHKAN dari BAHASA ASING ke BAHASA MELAYU??

    5. Kenapa AHLI MESYUARAT TINDAKAN ANTI PPSMI terdiri daripada semua AHLI POLITIK PAKATAN RAKYAT yang selama ini tidak membela MELAYU,menghina RAJA MELAYU,hendak beri kesamarataan kepada semua bangsa??

    6. Tidak kah ini menunjukkan bahawa GMP memang ALAT PERMAINAN Pakatan Rakyat??

    Pada pendapat saya semua ahli GMP adalah BODOH dan SUDAH NYAYUK kerana mereka ingat sekarang kerana 2 subjek itu bahasa melayu akan terpinggir.. dan ahli GMP memang dah jadi LEMBU yang telah ditarik hidung kesana kemari oleh BARUA dan PENGKHIANAT SEBENAR BANGSA MELAYU iaitu ANWAR IBRAHIM.

    Mari kita renungkan wahai BANGSAKU,

    1. Jika Pakatan Rakyat memerintah MALAYSIA maka DAP dan Bukan MElayu daripada PKR akan MENUNTUT KESAMARATAAN dalam semua perkara dan JIKA MEREKA MENGUASAI 2/3 majoriti tidak mustahil Artikel-artikel PERLEMBAGAAN yang melindungi HAK KEISTIMEWAAN BANGSA MELAYU seperti HAK RAJA-RAJA MELAYU,BAHASA dan AGAMA akan dihapuskan KERANA MEREKA ini MEMPERJUANGKAN KESAMARATAAN.

    2. Apabila memerintah maka secara sendirinya KEISTIMEWAAN BAHASA MELAYU SECARA KESELURUHAN akan terhapus kerana SEMUA BANGSA akan menuntut penggunaan BAHASA MEREKA SENDIRI.

    3. Didalam perlembagaan sudah termaktub keistimewaan BAHASA MELAYU dan PPSMI adalah untuk memperkayakan ILMU TEKNOLOGI dan SAINS kepada ANAK-ANAK MELAYU itu sendiri agar tidak terkebelakang didalam GLOBALISASI sekarang.


    Sedar lah WAHAI BANGSA MELAYU!! Sedarlah bahawa sekarang BANGSA MELAYU sendiri yang membunuh KEMAJUAN BANGSA MELAYU itu sendiri!! Sedarlah bahawa sekarang BANGSA MELAYU telah di pergunakan oleh pihak yang terang-terang MEMBANTAH HAK KEISTIMEWAAN BANGSA MELAYU untuk MENGHAPUSKAN segala KEISTIMEWAAN yang dinikmati oleh BANGSA MELAYU.!!

    wassalam

    ReplyDelete
  101. Anonymous12:33 pm

    To tell you the truth, my 3 kids studying in "Sekolah Kebangsaan" and I do not depend or trust whatever the teachers are teaching in schools.I'm spending more than RM 1000 per month for tuition alone.Not only the science and Maths but the rest of the subjects also badly need guidance from parents and tuition teachers.We need to revisit the entire education system in Malaysia.Sorry to say that the techers or doctors now are not like those days teachers or doctors.
    ==================
    Ibu anak pintar

    ReplyDelete
  102. Anonymous12:49 pm

    Dr H.H,
    Saya memang setuju dengan fakta sejarah seperti di bawah tetapi dalam konteks negara kita yang berbilang kaum dengan mempunyai murid cina,India dan lain-lain di sekolah kebangsaan.Apakah bahasa ibunda yang perlu digunakan???????
    Selama ini juga murid Cina dan India mempelajari semua matapelajaran dalam bahasa melayu.Mengapa kita tidak terfikir mengenai otak kanan dan otak kiri????Hanya sekarang kita sibuk pasal otak kanan dan kiri.
    =================================
    Contohnya di Jerman, seorang pakar neuropsikolinguistik iaitu Profesor Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) yang mengemukakan penemuan kajian saintifik beliau bahawa otak seseorang itu di sebelah kanan lebih mudah dan cekap menyerap apa saja ilmu jika ia dipelajari melalui bahasa pertama atau bahasa ibunda kerana jika dipelajari melalui bahasa kedua (otak sebelah kiri) ia memerlukan proses penterjemahan dan akan menjadi lambat dan kecekapannya menurun sedikit.

    Rgds,
    Ibu pintar

    ReplyDelete
  103. Anonymous2:27 pm

    Dengar khabar wakil Sek. Cina dan Tamil turut turun padang bantah PPSMI.Pasal apa mereka ni tak boleh fikir.Sebelum PPSMI,Murid Sek Cina dan Tamil hanya boleh belajar Matematik dan Sains dalam bahasa ibunda selama 6 tahun(Guna otak kanan).Selepas itu kena belajar matematik dan Sains dalam bahasa melayu(Guna otak kiri).Murid-murid ini terpaksa menghadapi masalah selepas UPSR untuk belajar matematik dan sains dalam bahasa melayu.Bukankah lebih baik kalau mereka menguasai Matematik dan Sains dalam BI semenjak sekolah rendah lagi.Jangan rosakkan masa depan anak-anak kerana terlalu ikut perasaan.8000 ribu orang yang buat demonstrasi tidak mewakili seluruh penduduk Malaysia,khasnya para Ibu Bapa.Pihak Pembangkang perlu berfikir dan tidak harus menjadikan semua perkara agenda politik untuk kepentingan diri.

    ================
    Ibu anak pintar

    ReplyDelete
  104. Anonymous8:37 pm

    Mr.KETAM 12:20 PM

    Your post, from what I understand (and I reserve my right to post in English) is long on eloquence, but woefully short on facts.

    While waxing eloquent about the Malay language, you have carefully stayed clear about how the study of that language will help Malaysia improve it's competitiveness and attract foreign investments.

    DPM/MOF1's mini-budget speech was in Malay. When he talks to foreign analysts, investors and businessmen, will he continue to express himself in Malay or switch to English (in which he is completely fluent)?

    Unfortunately, Malaysia doesn't have the same clout as, say China, where the Chinese President or PM can get away with addressing international meetings and conferences in Mandarin, since their words will be quickly and dutifully translated into English (or French or German). Ditto for the Japanese PM who can make speeches in Japanese at G8 meetings.

    Unlike these heavyweights, Malaysia has to fight with other countries to attract investments and the jobs that these investments bring. I very much doubt that the MIDA personnel who scour the world looking for investments make their pitches for Malaysia in Malay. Like I doubt that Malaysian diplomats on overseas assignments and postings do their thing in Malay.

    The point that has to be made is that if a thing is worth doing, it is worth doing well. If you want Malaysian students to be fluent in English, then you have to do what is necessary. Not mickey-mouse around by studying Maths and Science in English when the basics of English grammar, vocabulary, syntax and comprehension are neglected.

    If you think that Malaysia can get by without a knowledge of English, then scrap the teaching of Maths and Science in English entirely and revert to an all-Malay medium of instruction from pre-school to university.

    Don't be hypocrites and beat about the bush by creating "red herring" issues when the issues are crystal-clear.

    Now, then - did I word all that in sufficiently simple English that you can understand?

    ReplyDelete
  105. Anonymous9:23 pm

    Encik Ketam nie sememangnya tak mampu nak berjala betul ke .. Atau tak pernah baca ;

    1. Kenapa KAMU semua yang kononnya MEMPERJUANGKAN BAHASA MELAYU TIDAK mengadakan bantahan supaya semua SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA dan TAMIL diajar dengan BAHASA MELAYU??

    jawapan : tak belajar sejarah ka cik ketam . SRJK telah dibenarkan menggunakan bahasa ibunda mereka sejak dari penggubalan dasar pendidikan dahulu lagi . Ada beberapa jenis sekolah dalam malaysia . Tapi mereka bila ambil UPSR jawab dalam bahasa melayu . Tak faham ka .

    2. Kenapa tidak mengadakan demontrasi serah memo apabila TERESA KOK DAP dengan bangganya nak mengagongkan BAHASA CINA dan letakkan di Papan tanda Jalan Raya??
    jawapan : bahasa cina diletak bersama bahasa melayu dan tulisan jawi . Hanya di kawasan yang majoriti cina . Kalau kat Ppinang Guang Eng letak sekali dengan tulisan jawi . Yang UMNO tu bukan guna bahasa malaysia pun . Asal PEKEMBAR dah ditukar jadi UMNO ( United Malays National Organisation ) .Ini melayu pun dak apatah lagi jawi . Yang Mahathir guna nama jalan kat PUTRAJAYA tu .. Melayu ke cik Ketam. KLCC tu melayu ke .. PWTC tu melayu ke .. panjangkan sikit akal tu .

    3. Apakah sumbangan mereka-mereka NGO dalam GMP dalam memperjuangkan BAHASA MELAYU? Apakah buku ILMIAH yang telah mereka ini tulis,hasilkan dan terbitkan??
    4. BErapa banyakkah buku-buku ILMIAH dan Rujukan yang mereka-mereka ini telah berjaya TERJEMAHKAN dari BAHASA ASING ke BAHASA MELAYU??
    jawapan : kumpulan2 yang membentuk GMP terdiri dari karyawan2 dan Profesor2 serta bekas kakitangan kerajaan . Pernah pergi tak ke perpustakaan negara .. Institut Terjemahan Negara @ fakulti2 sains di Universiti di Malaysia ? Ada tak baca jurnal2 yang ditulis dalam bahasa melayu ..? Tahu tak bahawa DBP telah mencetak buku2 rujukan sains dan istilah2 . Pergi beli jangan main buta tuli nak kata orang tak buat kerja .


    5. Kenapa AHLI MESYUARAT TINDAKAN ANTI PPSMI terdiri daripada semua AHLI POLITIK PAKATAN RAKYAT yang selama ini tidak membela MELAYU,menghina RAJA MELAYU,hendak beri kesamarataan kepada semua bangsa??
    jawapan ; jangan main tikam2 . Siapa yang memegan tampuk gerakan GMP . Bila masa Prof2 dan Karyawan2 dan Pensyarah2 tu bila pulak berjuang dalam pembangkang. Adakah mereka ini ahli pembangkang sejati ..?
    Datuk Dr. Hassan Ahmad( pengerusi) , A. Samad Said( Penasihat) , Dr. Shahrir Md. Zain, Prof Emeritus Dr. Abdullah Hassan, Puan Ainon Mohd ( JK ) boleh panjang akal sikit pergi ke laman mereka dan baca elok2 .





    6. Tidak kah ini menunjukkan bahawa GMP memang ALAT PERMAINAN Pakatan Rakyat??
    jawapan : ha ha ha hebat PR .. bukan setakat UMNO saja mereka permainkan .Malah Beratus2 Profesor dan Karyawan serta cerdik pandai mereka boleh jadikan alat permainan sahaja . Kesian GMP .. nampaknya walau belajar tinggi2 tapi jadi alat permainan .. haha kesian Sasterawan Negara ..

    Pada pendapat saya semua ahli GMP adalah BODOH dan SUDAH NYAYUK kerana mereka ingat sekarang kerana 2 subjek itu bahasa melayu akan terpinggir.. dan ahli GMP memang dah jadi LEMBU yang telah ditarik hidung kesana kemari oleh BARUA dan PENGKHIANAT SEBENAR BANGSA MELAYU iaitu ANWAR IBRAHIM.
    Jawapan : sepatutnya encik ketam letakkan baris ini di permulaan sekali . Tak perlu letak sebab musabab yang tak munasabah pun .

    kerana 2 subjek ? jangan jadi bodoh lah . kalau pelajar SPM ambik akaun/sains mereka akan guna BI dalam : FIZIK-KIMIA-BIOLOGI-PRINSIP AKAUN-MATEMATIK-MATEMATIK TAMBAHAN-SAINS . Ini semua 2 subjek saja ka ?

    ReplyDelete
  106. Anonymous10:39 am

    I manage an English learning centre. Almost 90% of my clients are Koreans who come to Malaysia with their children to enrol in International School and learn English from learning centres in this country. Without the help of their government, they spend alot of money to acquire English language on their own. They are here because it is cheaper for their children to learn English in this country before they go to Western countries. Given the current environment in Korea I wouldn't say they are successful in picking up the language but they never give up. Amazing attitudes!

    I once lived in Europe and being able to speak more than one language there is common and that does not make their mother tongue inferior.

    If the Malays refuse to learn English then just let it be...they are at the losing end. By the time they realize that their children need a second language it will be too late...whoever has the means to acquire second, third or forth language do so. I speak and write in Bahasa, English, French and speak poor Arabic but still learning...life is a process of learning.

    I'm not saying that Bahasa Malaysia is not fit for Science and Maths but being bilingual is always an advantage. I'm hoping that my kids would master at least 3 languages including their mother tongue and we start as young as possible.

    Bilingual

    ReplyDelete
  107. Pelajar yang terlibat terus dengan PPSMI dalam tahun 2003 Tingkatan 1. Mereka baru saja berada di Tahun 1 peringkat Diploma. Atau berada di Metrikulasi Sains/Foundation In Engineering. Sessi 2008/2009.

    Adilkah untuk memberi keputusan yang jitu terhadap dasar PPMSI?

    Kini IPTS telah berada di tahap yang memberangsangkan dengan penubuhannya hanya baru satu dekad. Kesemuanya dalam aliran BI.
    Mereka yang memilih untuk ke IPTS adalah yang memperolehi keputusan yang sama untuk ke IPTA.

    Mengapa?




    Disebalik itu IPTA menurun hingga ke tahap 200 berbanding IPT seluruh dunia?

    Apa implikasinya?

    ReplyDelete