Friday, December 18, 2009

1431

Salam 1 Muharram. Wishing all my Moslem friends Ma'al Hijrah and happy hols to everyone. To my brother who flew out to Damascus this morning to lead some members of our media in the convoy to Palestine, fly with God and drive the truck like a hurricane. You ducked bullets from Baghdah to Acheh, so this one should be a piece of cake. I pray.

Was reading OpEd, the half-Malaysian and tiga-suku Singaporean, and would like to join him here in his prayer of a paragraph:
Di Malaysia, sebagai setengah warga Malaysia, saya doakan agar negara kurang berkecamuk dengan politik murahan, dan agar jasa dan perjuangan umat Islam lebih dihargai.
Saya pun doakan agar Malaysia juga kurang berkecamuk dengan politik marahan ... bad for peace.

13 comments:

Dr.Sid said...

salam maal hijrah bru.

Gambar Ceo-Ceo Malaysia yang terlampau

oh ya, you were tagged!hehe

Greenbottle said...

happy maal hijrah my dear mulsim brothers (and sisters) and everyone who believes in Allah.

i wonder what mr rocky means by politik murahan...

is this malaysiakini dilicious snippet considered politik murahan?

***
from malaysiakini

RM600k 'wired illegally' to Rosmah in Dubai
Lee Weng Keat
Dec 17, 09 12:46pm

An unidentified individual had allegedly sent RM600,000 through an errant money changer to Rosmah Mansor when the prime minister’s wife was in Dubai in August last year......

A. Alshukor said...

Apa dia politik murahan yang dimaksudkan?

Selalunya orang orang politik secara langsung atau tidak langsung akan bermain politik.

Mana perginya MP semasa sidang yang hampir menumbangkan kerajaan itu? Adakah mereka bodoh, malas atau bebal? dapat elaun dapat kemudahan tapi tak buat kerja. Yang dari BN, nasib baik lebih tiga dari PR. Kalau 4 lagi datang dari PR, ada GE13 lah kita.

Jadi itu politik apa???

glassman said...

salam to you too bro

Anak Tanah Melayu said...

Kalu tanpa orang macam hang yang asyik dok keruhkan keadaan, i caya negara kita akan jadi lebih baik....Dah lama Rocky Bru tidak berpihak kpd kebenaran, saya kenang seketika masa lalu dimana hang bongkar isu-isu penyelewengan spt isu baja subsidi yang kemudiannya dipack semula dan jual kpd petani-petani, isu IJN,dsbnya.....bagi saya, Rocky Bru lah ni dah jadi kaki ampu yang minta sedekah dari pihak berkuasa, sudah jadi jinak dengan hanya bagi seketui paha KFC (MM)......amatlah sayang. Renunglah.

Amri said...

Salam Tuan Rocky,

Rakan katakan "politik murahan" tuan ungkapkan "politik marahan"

Samada betul atau silap saya setuju dengan tuan. Saya sudah letih dengan "politik marahan"

Malangnya ahli-ahli politik kita bukan tidak faham tetapi sengaja menggalakkannya demi kepentingan politik mereka.

Bila UMNO promosikan diri sebagai "Juara Rakyat" PAS memilih untuk membalas dengan mengelar UMNO "Pengkhianat Rakyat".

Kenapa perlu tanam kebencian dalam minda rakyat terhadap pihak lain. Kenapa tidak balas dengan nyatakan kelebihan diri sendiri. Kemana perginya slogan-slogan seperti "Mambangun Bersama Islam". Apakah diri tidak mampu menyakinkan orang terhadap diri sendiri?

Saya dah letih. Apakan tidak. Sering kenduri atau majlis di rumah saya tidak selesa jadinya. Mesti ada hadirin yang mengeruhkan suasana dengan kata-kata mereka hasilan minda yang dicemari politik marahan ini.

Retrogina said...

I too pray earnestly that he'll be safe. May God look after each and one of them and guide them to success. Amin.

Arethenone said...

Saya setuju dengan pandangan ikhlas Amri. Kita semua bukan saja letih, malahan bosan dan meluat dengan apa yang berlaku disekeliling kita.

Pada pandangan saya, PAS yang diharap-harapkan dapat menjadi alternatif kepada UMNO, nampaknya terperangkap dengan politik dan pemikiran sempit dan jumud, dan berterusan dengan politik memburuk-buruk orang lain. Ini resam yang dibawa PKR. Lihatlah pemimpinnya (kecuali Dr.Syed Hussin Ali), semua jenis menghabur orang dan mempunyai peribadi yang cukup meloyakan. Dimanakan identiti sendiri PAS. Dimanakah keindahan Islam yang menganjur kepada budi pekerti yang tinggi dan luhur. Kenapakan mulut pemimpin PAS masih menghaburkan kata-kata nista, seolah-olah tiada kosa kata Islam yang ada di dalam diri mereka. Dari segi ini, PAS telah mentransformasi menjadi PKR. Renungilah kata-kata yang terkeluar daripada mulut Rasulullah, tiada yang sebusuk pemimpin PAS hari ini. Saya ingin menyeru kepada pemimpin PAS agar berhijrahlah kepada sesuatu yang lebih mulia. Jangan jadi hipokrit. Jangan jandikan pemimpin Agung PKR sebagai model pemimpin.

Sebelum PR12, saya termasuk di dalam kumpulan PAS symphatisers yang mahu melihat PAS memainkan peranan positif dalam politik negara. Tapi hari ini, cita-cita itu meleset sama sekali.

Bagi pemimpin Melayu muda di dalam PKR, sekiranya BENAR perjuangan anda selari dan seirama dengan DAP (keadilan, multiracial, ketelusan, merit, dll.) kenapa tidak wujudkan satu parti sahaja dengan DAP. Ikhlaslah kepada diri sendiri. Deep in your heart you know you cannot thrust the chauvanist DAP. You know what is the ultimate goal of DAP's Malaysian Malaysia.

Kepada pemimpin UMNO. Letih dah dok bercakap, masih ramai dengan perangai lama. Muhasabah diri la tuan-tuan. Saya mempunyai rakan-rakan di U dahulu yang memasuki arena politik dan menggunakan UMNO sebagai landasan. Kalau rasa hanya nak memperjuangkan kepentingan diri dan anak bini, tak payah nak gunakan landasan perjuangan bangsa. It's all bullshit.

In the final analysis, PR13, Melayu akan hilang kuasa buat selama-lamanya. The chinese has only one party, the CHINESE party.


Salam Maal Hijrah

Anonymous said...

Heboh dicanang disana-sini, terutama dalam blog-blog penyokong PAS bahawa dua orang “ulamak tersohor” dunia telah menolak pelawaan kerajaan Malaysia untuk menyertai Konvensyen Umah di KL kerana Anwar Ibrahim dan Nik Aziz tidak dijemput bersama. Well actually taklah berapa terosohornya kot sebab tak berapa dengar sangat nama diorang ni.

Tapi tak per. Cuba kita piker. Apa pulak rupanya kalau kita panggil seorang peliwat dan seorang penyokong peliwat dalam konvensyen Islam. Nampak janggal lah.
Tapi ana setuju kita tak cukup penceramah. Ana rasa kita patut tambahkan lagi senarai penceramah untuk merangkumi personaliti berikut:-

1. Al-Ustaz Ronnie Lieu kerana telah meyakinkan kerajaan dokongan PAS dalam Selangor bahawa beer itu tak haram, dan berjaya memberi permit kepada rumah urut pertama dalambandar 99% melayu Islam Shah Alam. Takebeer!

2. Al Fadhil Dr Xavier kerana walaupun dirinya berada dalam keadaan hadas besar yang berpanjangan dan berakidah bahawa Allah itu mempunyai anak dan isteri, namun diberi tauliah untuk memberi ceramah dalam mesjid sementara Al Fadhil Dr Asri yang berPhDkan ugama akan dihadapkan ke mahkamah tak lama lagi kerana tidak mempunyai tauliah ini. Takebeer!

3. Yang Berusaha Begum Elizabeth Wong, penzina al-Wahid dan perosak rumah tangga orang tersohor dalam Malaysia ini kerana walaupun gambar-gambar free shownya tersebar luas untuk tatapan both lebai-lebai PAS dan kanak-kanak kecil, namun Miss Wong dipeluk-peluk, dicumbu-cumbu, dipujuk-pujuk, disanjung-sanjung oleh muslimat-muslimat PAS. Takebeer!


4. Yang Berusaha Begum Theresa Kok kerana setelah nak saman mesjid kerana azan, terus memperbodohkan umat melayu Islam Kinrara dengan memberi “sumbangan” 10ribu ringgit ke mesjid berkenaan. Kemudian, setelah orang-orang PAS itu melonjak kegembiraan, beliau memperseyapkan mereka dengan mempersoalkan tulisan jawi, kedudukan melayu etc etc. Takebeer!

5. As Sahibus Samahah Lim Guan Eng dan As Sahibus Samahah Ngeh Ngor Nga-whatever kerana telah berjaya mengelabui mata orang PAS dengan membaca serangkap dua ayat Quran dan quote Khalifah Umar Abdul Aziz sampaikan orang-orang PAS bergenang airmata mendengarnya, dan kemudian pada masa yang sama mempersoalkan kenapa banyak sangat buat mesjid, dan kemudian meyakinkan bahawa “kuasa akan beralih kepada orang-orang kita tak lama lagi” dan “kita sekat kemaraan orang-orang Melayu”. Takebeer!

6. As Sheikh KahKahKah aka As Sheikh TukarTiub aka As Sheikh HishamuddinRais yang walaupun dari zaman mudanya sampailah sekarang dah beruban mendokong, mengesakan, memperjuangkan dan meyakini ideology-ideologi Marxism, Leninism, Socialism yang berdasarkan kepada kepercayaan bahawa Ugama itu adalah Candu Masyarakat, masih boleh dikasihani oleh kerajaan Malaysia dan mempelawanya pulang ke Tanah Air kerana ibunya sudah Tua, dan sekembali saja ke tanah air, kembali menjadi pemuja Chin Peng nombor Wahid dan cuba memerdayakan orang2 PAS yang sekarang seangkatan dengannya dalam pembencian kepada kerajaan. Takebeer!

Orang PAS biasalah kan…. Tak tahu apa-apa. Asalkan siapa-siapa menyalak saja bahawa seseorang itu adalah pengkritik UMNO, terus dikawaninya. Tak kisahlah orang itu penzina ker, peliwat ker, komunis ker, LangkahMayatAkuDulu Singh ker, Beer Tak Haram Lieu ker, Zina itu sedekah PKR ker. Asalkan benci UMNO, kau adalah kawan aku.

Haji Musli Takebeer

Antu Seruan Nusantara said...

Saudara-saudara ku!

Marilah kita jadikan Ma'al Hijrah ini sebagai bibit bibit penyatuan semula orang orang Melayu.

Saudara-saudara kita yang tidak berparti, atau berparti bebas, yang dalam UMNO, yang dalam PAS dan yang dalam PKR.. di mana jua.. marilah kita bersama-sama membimbing saudara-saudara Melayu yang terkeliru sehingga telah menjadi ahli DAP, saudara-saudara kita yang telah termakan pujuk rayu tipu helah Malaysian Malaysia, yang berselindung di sebalik meritokrasi dan berbagai helah itu..

Ingatlah, secara politiknya kita hanya ada UMNO dan PAS yang tidak bertegur sapa..

Secara politiknya puak-puak pelampau mereka sudah diam-diam bekerjasama. Mereka ada DAP, Gerakan, MCA, Gabungan 7 persatuan yang amat kiasu..

BANGKITLAH MELAYU.. bersama-sama keturunan cina, india dan lain-lain yang cintakan negara ini.. Bangkitlah.. kita lenyapkan golongan ultra kiasu yang sedang merancang untuk merampas negara ini..

Anonymous said...

Dear Rocky,

salam maal hijrah to you and all the muslim friends.

eddy said...

Selamat Menyambut Awal Muharram. Semuga tahun baru akan menjadikankan kita lebih matang dan tabah mengharungi hidup. Kita berazam kurangkan kekecuhan sesama Islam dan Bukam Islam. Amin.

Shaari said...

salam Maal Hijrah Rocky !