Wednesday, March 05, 2008

Husam: "Am I angry?"

Dirtiest election ever. Pas VP Husam Musa was asked today if he was angry with what the SPR has just done. "Kita orang Islam, kena sabar". (We are Muslims, we have to be patient). He didn't say he wasn't angry, though. But he did say that he thinks this is the "dirtiest election ever". During Mahathir's time, we fought. It was never a level playing field, but he fought fairly. Under Pak Lah, it's been dirty. In 2004, the EC came up with 70,000 mysterious voters in two years. Now the indelible ink will not be used. Pak Lah's trademark flip-flop approach. That's what happens when you suddenly wake up from too much sleep."
Do you think Husam's angry?

"In India, they have been using indelible ink. In Indonesia, too. You mean after 50 years of Barisan Nasional rule, Malaysians are still not as clever as the Indians and the Indonesians?"

At a press conference which I attended here in Kota Bharu, Husam also brought up the issue of the Universiti Malaya land sale to Glomac. "The PM said in July 2007, which was frontpaged by Utusan Malaysia, that UM land will never be sold. Why does he lie? He shouldn't lie." Proceeds of the RM312 million sale, he added, benefit a brother of the Deputy Prime Minister.

If Kelantan falls to BN, he said, the state's assets and heritage will be auctioned off, just like UM land.

30 comments:

Anonymous said...

Rocky,

Bila SPR batal guna cat kuku, dan untuk elak pembaziran wang rakyat, stok yang ada tu elok lah di beri kepada Puteri Umno.

MODERATOR said...

Salam Saudara Ahiruddin Atan @ Rocky yang dikasihi. Semoga dirahmati Allah swt. Sempena musim pilihanraya ini, hamba pohon diberi laluan untuk disiarkan tulisan ini.

Dengan Jasa Baik dan Izin Tuan Punya Blog:

Tok Him Seorang Pejuang! (Tribute to Datuk Paduka Ibrahim Ali)

Apa yang orang tak pernah kata kepada Dato' Paduka Ibrahim Ali?
'Raja Katak', 'Putera Katak', 'Lompat Si Katak Lompat' dan pelbagai cacian, maki hamun, umpat keji dan kata nista dilemparkan kepada Tokoh Pejuang Melayu ini.

Saya telah lama memikirkan untuk menulis satu artikel tentang perjuangan beliau dalam politik, namun kekangan masa membatasi diri. Namun jika punya peluang saya akan menulis juga tentang kehebatan beliau sebagai seorang politikus yang tidak gentar berhadapan dengan sesiapa. Terlalu sedikit informasi berkenaan beliau di internet.

Baik UMNO, PAS, DAP, MCA, MIC dan KEADILAN semua pernah merasa penangan berbisa beliau. Beliau seorang Tokoh Pejuang Melayu Islam yang "CAKAP LEPAS" dalam menyuarakan suara hati melayu. Digeruni serta dihormati oleh KAWAN & LAWAN.

Namun didalam masa yang sama mempunyai hati yang baik, mengenang budi dan menghargai PERSAHABATAN dalam ertikata yang sebenar. Inilah yang pernah dirumuskan dalam satu buku biografi beliau yang pernah saya tekuni di satu masa dahulu. Tajuk buku itu ialah IBRAHIM ALI - Meredah Samudera.

Setelah selesai membaca buku tersebut, sedikit demi sedikit perasaan benci, meluat dan menyampah kepada beliau hilang dengan sendiri.

Selama ini banyak pihak yang menyangka beliau seorang ahli politik yang tidak mempunyai pendirian. Malah ada sesetengah pihak yang tanpa berfikir panjang sanggup menuduh beliau dengan melabelkan beliau sebagai Pengamal Politik Lalang tanpa menghargai sumbangan beliau didalam mempertahankan Hak Ketuanan Melayu didalam erikata sebenar (Bukan pakat main2 hunus keris dan cium macam sesetangah puak tu).

Percayalah, sebenarnya keadaan politik semasa yang kebanyakkannya tidak berpihak kepada beliau; membuatkan beliau terpaksa mengambil sesetengah keputusan politik yang kurang popular dan membakar diri.

Prejudis saya luntur dan mula memahami cara, sikap dan visi perjuangan beliau yang sanggup bermati-matian didalam mempertahankan Hak Ketuanan Politik Orang Melayu Islam ditanah air tercinta.

SAYA TIDAK PERNAH MENGENALI DIRI BELIAU SECARA PERIBADI, namun Alhamdulillah; sedikit sebanyak saya mengenali pemikiran politik beliau.
Dihempas badai mentera, dilambung ombak ganas, ditikam belakang...Tok Him terus handal meredah samudera.

Seorang pejuang akan selamanya menjadi pejuang. Tidak pernah berhenti sehingga nafas yang terakhir.

Ku dedikasikan post entry ini buat Dato' Paduka Ibrahim Ali.
Semoga Beliau "Berjaya merampas kembali kawasan PARLIMEN PASIR MAS, KELANTAN; pada pilihanraya kali ini".

Beliau seorang calon bebas tidak berparti (setelah dipecat oleh UMNO) yang bertanding diatas tiket PAS, dengan budi bicara Tok Guru Nik Aziz. Mungkin beliau serik dalam permainan "tikam belakang" politik kepartian, menyebabkan beliau sukar untuk join PAS. Atau barangkali mungkin beliau mahu bebas bercakap dan menyuarakan pandangan tanpa takut terbatas sebagai etika dan displin didalam sesebuah Parti Politik. Segalanya berkemungkinan.

Tidak mengapa...sekali Tok Him melangkah...Pantang Undurrr!

Aku Salut kamu wahai pejuang!

caravanserai said...

BN wants voters to be blind
Lead by BN says nothing else
Into your soul BN wants it all
You never know when you let go
This is what BN told you
“Don’t change your cloth
You look pretty blindfolded
Follow BN you won’t get wrong”

Hear its mantras
It is always the same song
Spinning now out of control
The DJ feels jaded
Losing his ball……….

Now you have seen
The shadowy figures mix
You know you aren’t blinded
Your eyes can see
BN tricks you otherwise

You are angry
Knowing you have lost your years
Believing what BN says
It is peoples’ money
It isn’t BN any more

Any party can bring progress
BN shouldn’t twist the fact
So now you aren’t blinded any more
It is time you put your cross on the ballot paper
For once you feel you are free
To make history in the country

fudzail said...

Yes, I am ANGRY...

http://1426.blogspot.com/2008/03/warkah-untuk-perdana-menteri.html

Afundi said...

Rocky,

Never heard of any bad incident during election because of cat kuku in Indonesia and India.

Either the voters or the EC there is smarter.......

Zawi said...

Bro,
Sell, sell, sell.
What will be left of Malaysia finally? They need to capture Kelantan because land matters is the prerogative of the state. No sale like IDR can be made if they can't form the next state government. That is why they will try to wrest the state at all cost.

muststopthis said...

Bru, attending many rallies over the past week to publish what goes on during these rallies, I can feel the frustration of the rakyat! from 3k in Subang, to 4k in Tmn Tun, 6k in Bagan, Prai to 150 in Bagan Dalam (hard core poor) and 1.5k in Batu Kawan.
The people truly want change!
The Election Commission's reason is perplexing to say the least!

please let your readers judge for themselves the response from the rakyat here
http://muststopthis.blogspot.com/2008/03/barisan-rakyat-campaigns-for-dap-in.html

Anonymous said...

Just when they are afraid of losing, i am not suprise this kind of tactics is used.

Anonymous said...

nothing is sacred anymore. for RM200, they even sold out Mahatir and that only as a delegate to the UMNO assembly. what else will they not sell?
Rocky, the Bangsa Malaysia concept will only gather steam. Watch out for the next election and BN will get the ultimate kick in the arse. And then only the country will reclaim her statute and move on in one united voice.

Anonymous said...

Pak Rocky,
SPR baru saja mengumumkan penggunaan dakwat hitam tidak akan digunakan pada hari mengundi sabtu 8hb Mac ini.

Membatalkan sesuatu proses dan peraturan pada saat-saat akhir mestilah ada sebab-sebab yang jelas dan munasabah kepada semua pengundi dan rakyat negara ini. Kalau tidak, keikhlasan kerana membatalkan penggunaan dakwat hitam untuk pengundi seperti yang di janjikan akan di pertikaikan dan. Jika alat yang sepatutnya digunakan untuk menghalang penipuan berlaku, ditiadakan atau dibatalkan, maknanyalah mendorongkan supaya penipuan berlaku. Suatu kerajaan yang di menangi melalui penipuan, sudah tentu akan dipenuhi oleh pemimpin yang lemah, yang akhirnya akan memakan diri sendiri dan menjahanamkan Negara yang kita cintai ini.


Dengan rasa rendah diri, izinkan saya merayu, dengan darah, dengan nanah, dengan linangan air mata, biarlah saya mengemis kepada semua yang membaca blog ini, tak kira siapun juga, supaya berfikir masak-masak dan sedalam-dalamnya sebelum
Saudara-saudari, tuan dan puan menurunkan pangkah untuk mengundi pada hari sabtu ini.


Kita hidup dan mati di Negara ini,Amat sayangkan Negara ini.Malaysia inilah tertegaknya rumahtangga kita, tempat tumpah darah nenek moyang zaman berzaman dan tempat kita mencari rezeki yang halal.

Suatu hari kita akan meninggalkan Malaysia yang tercinta ini kepada anak cucu kita.

Maka suatu masa, kita akan mewariskan tanah tumpah darah kita ini kepada mereka.


Kehidupan kita hari ini, sebenarnyalah untuk masa hadapan anak-anak kita.

Jadi adalah tanggungjawab dan tugas kita untuk melakukan perubahan demi kebahagiaan anak-cucu kita kelak.

Melalui kudrad dan kuasa yang ada pada kita,melalui darah, keringat dan air mata,k ita sanggup melakukan apa saja, malah bergadai nyawa dan jasad sekalipun untuk kebahagiaan anak-anak dan keluarga kita ini.Suapaya mempunyai satu tempat yang lebih baik,lebih berbanding dengan kehidupan yang kita alami sekarang.

Sementara kita mempunyai kuasa undi, kita mengundilah untuk kebahagiaan masa depan anak cucu kita.

Undi kita hari ini adalah pertaruhan kepada masa depan anak cucu kita.

Demi warisan mereka, kita harus berubah.

Amat jelas dan terang, kuasa perubahan yang kita inginkan terletak di tangan kita.


Cukuplah sudah dengan kata-kata janji dan slogan-slogan tetapi tidak ada sebarang perubahan.
Cukuplah dengan rayuan dan rintihan kita yang diabaikan selama ini, cukuplah sudah dengan teguran-teguran yang kita telah buat tetapi tidak dipedulikan.




Hari ini, mari kita tentukan siapa yang akan menjadi pemimpin kita.

Saya merayu pada anda kerana Masa depan anak saya, bukan saja terletak pada tangan saya, tetapi juga pada tangan saudara-saudari, tuan dan puan semua.





Marilah kita sama-sama merubah kepimpinan Negara kita ini.

Anonymous said...

The only hope now is that the living will out number the hantu to come out to vote those corrupted out. With massive support hantu will be sent back to their graves.

It is sinful to vote in those who are corrupt and allow a corrupted government to rule. Do it for your people and for your good soul.

Time to test your value system and be answerable to God.

Old Fart said...

But what can you say about a pathological liar? He is pathological. It is a medical condition. He therefore is excused. So we now got a pathalogical liar for a Prime Minister and on Saturday a majority is going to vote him in once again. WE must be a nation of mad people!

Hulk Hogan said...

Nak Rocky,

apo pasal pulak budak Khairi ni nak botanding kek Rombau pulak ?

Maso Hari Raya den tak nampak pon batang idung dio, tibo tibo dokek pilihan raya pulak dio muncol.

Den tongah angry ni ha.

Malay Women in Malaysia said...

Yes, it would be the dirtiest and scummiest election ever! Damn!

We have to pray for Malaysia, folks! May God Help us all!

Warlock said...

There are many ways to solve the problem instead of not using the indelible ink. The police can do their job for once. Or a reward can be posted for sucessfull capture of these so called "people who intend to cheat voters" (when money is involved everyone will know, it's human nature)

The truth of the matter is, this entire "police report" is just a fiasco to cover up BN's election cheating. Everyone knows it but there is nothing that can be done about it. Makes me feel so impotent. Is this still our country ? Why isn't the sanctity of my vote protected from phantom voters and cheating.

Can the Malaysian people do anything to make things ok ? I don't believe so, not with the perfect timing by the EC/

Anonymous said...

Rocky,

saya rasa lepas ni SPR cakap tak jadi pilihanraya sebab anak bulan tak kelihatan. Yang depa nampak bulan mengambang.

Celaru no.

Anonymous said...

aku dah naik angin dengan pak lah tak guna ni...

Anonymous said...

sabaq ada limit dia, pak lah...jangan nak perbodoh rakyat selalu sangat...

Anonymous said...

Lah the munafiq!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Lah hang ingat kami bodo macam hang? Anak ornag alim kono...boleh belah LAH...bikin malu orng Tanjong jaaaa..sial lu

Anonymous said...

There is such a thing called righteous anger, and every good Muslim, Hindu, Buddhist and Christian should be roused to act in the face of such obvious and shameless manipulation of election procedures in favour of the Barisan Nasional. Anyone who believes in God should go to the polls and show the BN and its lapdog EC that our nation as a whole has not lost its soul, unlike the ruling coalition. I do not care what turncoats like Chandra and Nalla say of Anwar Ibrahim... they sully themselves more than Anwar with their actions. Every man has a price. I wonder what was theirs. As for Khairy, he's no saint when it comes to matters of the flesh. His gay slur on Anwar is neither fresh nor titilating but speaks volumes of his inability to tackle the man on facts and issues. A sex slur is always an act of desperation. Go ask Mahathir about it. When you can't pin anything on the guy, just call him a sex maniac or a gay. I am ready to give Anwar and BA five years to make changes. Are you?

Anonymous said...

Dear Malaysians,

Your turnout will decide. Don't sleep on the voting day and try to stop the phantom voters. Abdullah of Islam hadhari has no Islamic credentials. I have never seen a more dirtier person than this ill person who misuses Islam for political expediency.

We have 3 more days, you will see a lot of propaganda by UMNO media, chracter assasination, UMNO's perfected tool manipulation of figures and so on. Remember what has been happening for the last 4 years and not what these evil hordes are saying and writing now.

drMpower said...

i've always like Husam Musa for one particular reason.

He is the real modern Islamic leader. yes, you heard me well. modern leader.

He is out of norm - the usual PAS/ moslem leaders (see Nik Aziz) - he dressed accordingly to the function, he speaks well, he understand the real reasons for things to happen.

He also bonds very well to the non moslems (read: bond, not kowtow.) and he knows the limit very well. and play his card fairly.

But he is nowhere for one good particular reason also.

PAS in kelantan has no money.

imagine if PAS has money and there is a leader with vision like Husam.

Ular Sawa said...

Sdr Rocky,
Satu dunia dah tahu, bukan sesiapa yang beritau tapi SPR yang warwarkan. Dengan bangga dan megahnya Tan Sri Rashid sendiri yang memberitahu seluruh rakyat Malaysia ini yang anti-penipu. Tiba-tiba dia pulak istiharkan ada orang nak sabotaj sistem ni. Aduh, siapa yang membodoh siapa ni. Come on lah Pak Lah ini ke sistem Islam Hadhari yang UMNO bangga kan, kan ini sifat orang MUNAFIK, munafik betul lah kau orang ni...

Anonymous said...

drMpower

agreed.. Hadi awang shud just give way to Husam.. Thee expect changes to be made to the country but cant commit internally(party).. i do believe people like husam will make changes for all malaysian..

I'll vote for him anytime anyday rather than anwar..

fenway said...

I was told by a colleague who has a military husband. First time he asked for postal voting because of the mobility in his job.

She told us the military postal vote has already crossed BN as a vote, no other party. All he has to do is to just mail back this ballot paper.

Is this true??

Chow Kit Cowboy said...

Correct. Correct. Correct.

Dirty, dirty, dirty.

Definitely chun.

Shamsul Yunos said...

When you are stopped by a policeman for some traffic or other offences, do you feel like asking him to settle there and then?
If most of us feel that way, then corruption will not go away, because we all still want it, we are only angry when we think it is not coming our way and benefitting us

suhaimi hj. khalid said...

Dari The STAR semalam, dalam satu berita yang sama!

Menurut SPR berdasarkan laporan polis (ada kredibilitikah?), KONONNYA… ada pihak hendak mensabotaj penggunaan dakwat di tiga negeri, iaitu di Perlis, Kedah, dan Kelantan (tiga negeri panas yang mungkin sekali dikuasai PAS).

Persoalannya: Pihak mana? Ada tangkapan? Mana bukti? Bila? Cerita rekaan? Atau hanya khabar angin oleh pihak yang berkepentingan?

Kemudian, IGP pula berkata, orang awam tiada kuasa untuk menahan mana-mana kenderaan (termasuk bas) yang hendak ke pusat pengundian. Hanya pihak polis yang mempunyai kuasa berbuat demikian.

Persoalannya: Perlukah kenyataan ini dikeluarkan? Kalau berpuluh-puluh buah bas DARI LUAR dan beratus-ratus bakal pengundi yang TAK DIKENALI tiba di mana-mana pusat pengundian di tiga negeri itu, bagaimana? Kita biarkan saja? Kita laporkan kepada polis dan biarkan polis ambil tindakan?

Memang PRU12, pilihan raya yang paling kotor, jijik lagi menjijikkan dengan penipuan terang-terangan yang memperbodohkan pengundi sekalian! Siapa si pengotor bangsat ni? Nak undi si pengotor ni ka?

MASA UNTUK BERUBAH!!!

Anonymous said...

I think we should act like the Filipinos..buat rally carry sepanduk with slogan "Turun Dolah, turun!"

If we gotten rid of Dolah baju merah, we'll get rid of Khairy mata luyu