Tuesday, September 02, 2014

Hai Melayu

"Apalah identiti kamu sbg orang Melayu kalau kamu tak tahu adat istiadat dan asal usulnya kamu sebagai orang Melayu?
Kamu boleh kata "saya Melayu progresif" ... kamu boleh kata "saya ulama" ... kamu kata kamu Melayu socialis ... kamu boleh kata kamu Melayu kominis ... Tapi jangan lupa sejarah kamu. Kamu hilang adat istiadat, kamu hilang asal usual, maka harus kamu lucutkan gelaran kamu orang Melayu, lucutkan keistimewaan Melayu."
It's that time of the year when racial awareness in this multiracial country of ours climbs to its zenith. Just read Just Read's last posting on Umno strongman Zahid Hamidi's statement and the general Melayu Umno sentiment in Increasingly Arrogant.   
But the quotes on Melayu at the start of this posting belong not to a Melayu but to Felicia Ling, a PKR member. The lawyer left MCA in 2008 to join PKR probably because of Anwar Ibrahim's promised "New Dawn". But judging by this furious clipping below captured by Jinggo the other day. the lawyer may have finally seen the light. 
Proof that when it comes to their Sultan, Malaysians regardless of race could still unite. 
As long as the Sultans behave themselves and are good to the Rakyat, that is.

More at Mahaguru58 .

16 comments:

Anonymous said...

I'm a mixed race Malay born and bred in Bangsar. Parents are from Straits Settlements capitals. These two factors mean I don't speak Malay that well.

Constitutionally, then, I'm not Malay because I don't speak Malay. Can I change my race to Dan Lain Lain?

PS: I don't really care about how glorious the Malay peninsula was in the past. All that matters is the now, and how glorious we will be in the future.

maae said...

Denying Sultan / Raja Melayu, its a nuclear bomb to Bangsa Melayu. Then goes to Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu / Malaysia.

Kerja Enam Jahanam !

Anonymous said...

All this happened because we have weak PM. To settle all this or to slow down the issue kita patut membiarkan sejarah 13 May 69 berulang. Jika tidak selamanya lah melayu, raja melayu dan Islam akan dihina. Pengajaran harus diberikan kepada Gen Y dan Gen I yg selama ini hidup dlm kemewahan dan lupa daratan hingga lupa asal usul bangsa sendiri. Biar mereka faham apa itu Ketuanan Melayu dan Jati diri Melayu.. Kita perlukan Nasionalist Melayu bukan Socialist atau Liberalist Melayu untuk berjaya.

Anonymous said...

Barang siapa tiada memegang agama,
sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat [syariah, tariqah, haqiqah, ma'rifah], maka ia itulah orang ariffin.
Barang siapa mengenal Allah,
suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri,
maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari (luas lautan).
Barang siapa mengenal dunia,
tahulah ia barang yang terpedaya.
Barang siapa mengenal akhirat,
tahulah ia dunia mudarat . . .

- daripada tokoh Melayu sejati,
Raja Ali Haji

http://www.rajaalihaji.com/en/works.php?a=OS9nL3c%3D=

Mustapha Ong said...

Hanya di Malaysia sahaja kita ada perbagaian "Melayu". Kita ada Melayu tulen, Melayu Jawi, Melayu Cina, Melayu Mamak dan Melayu India! Yang penting ialah kita semua " Melayu" mengikut tafsiran Perlembagaan Persekutuan: HIDUP MELAYU, Hiduplah bangsa-bangsa yang lain! Perpaduan Asas Bangsa! Marilah kita bersatu: Bersatu kita kukuh dan subur...bercerai kita roboh!

Anonymous said...

Agree with Anon 9:54 - the Nusantara had its heydays 700 years ago & now is to look at the future.

Do we still want to be bogged down with race-baiting & politician-idolizing or use our blessed resources to take advantage of making this nation great?

Indonesia is doing it.
Cambodia is doing it.
Vietnam is doing it.

Soon, Melayu will be tuan ONLY in his peninsula.

Mustapha Ong said...

Melayu sudah kejut k? Sekarang ramai orang bulan Melayu telah menawankan keistimewaan dan kedudukan Melayu? Orang bukan Melayu juga berani meneguh si Anwar bin Ibrahim secara terbuka! Melayu masih berpura-pura dalam isu ini.! Tahu tetapi buat-buat tak tahu lah, atau pun takut kena saman k? Ya lah kita tahu lah si Anwar tu banyak duit terserok sana sini, oleh sebab tu tak kesah kos yang terlibat!

Anonymous said...

Saya berfikir mengenai Felicia dan lain2 yg sekutu dgn nya. Saya rasa mereka2 ini tidak dapat tawan msia pru yg lepas tu sbb frustrated dan mula la pointing fingers. Jika d beri lagi apa yg mereka mahu (mcm mengertak gomen biyol yg ada skrg nih) mereka akan minta dan minta dan minta. Skrg tak dpt tawan msia mula masih nak salahkan melayu. Mencari salah org mmg bijak ketika buat kerja jalanan seperti himpunan bersih tak sedar pulak. Ketika memangkah d kertas voting tu tiada siapa paksa mereka. Mmg lahanat dan ramai melayu lahanat mcm dia seperti polong tidak bertuan itu. (ai).

UnitedMamakNationalOrganisation said...

Jahgan Cabar Jangan Kacau Ketuanan Mamak!

Hidup MAHAthir!!!

Anonymous said...

Zahid is showboating.

Last year he picked on syiah. This year on unit amal. Cheap.for a senior politician.

.Since it is his nature, then he shd sue the media that spinned him out of context.

Go thru it and not flip flop by out of court settlement as he did with mat syiah.

Anonymous said...

Oh yes. Violence will solve all YOUR problems. After killing all the pendatangs, you lot are still monkeys. Apa yang diubah? Then you start killing each other. May 13 my foot. Lan chiao got no brains.

Anonymous said...

1127
PEMUDA UMNO PERLU DI INDOKTRINASI TENTANG PERKARA INI.
MEREKA BERHAYAL DGN AGENDA LIBERALISMA SEHINGGA TERLUPA AKAN NASIB DAN MASA DEPAN BANGSA MELAYU DI TANAH MELAYU INI.
BERJAYANYA ANK MELAYU BERGANTUNG KPD PERJUANGAN PEMUDA UMNO ITU SENDIRI.
KALAU PEMUDA UMNO MABUK, MAKA MABUKLAH ANAK ANAK MELAYU NNT.

Bedul said...

Apa yang heran sangat tentang kebiaDAPan Si Nuar kurang ajar tu.
Penang mana ada Sultan. Jadi tak tahulah adat istiadat Negeri yang berSultan.
Dia rasa dia Sultan dan isteri pegang kipas dia Permaisuri.
Saya suka krisis ni berlaku kerana ia dapat menonjolkan kepada macai yang taksub kepada si peliwat ni yang dia kuku besi.
Kalau dapat jadi PM dah tentu dictator dan berjalan atas angin.
A blessing in disguise lah bak kata omputih.



Anonymous said...

Well the cina sepet had shown their middle finger to najib lembek thru chinese tsunami

so now blessed Tanah Melayu will return to the ketuanan Melayu

all the nons can eat your heart out

Anonymous said...

bahlol @ 7:58 pm

yup ..

and till today the cina sepet will STILL remain descendants of coolie kang

illiterate and impoverished genes as displayed in their pathetic attempts at survival

kesian ...

Anonymous said...

Oo man ,, u hv a identity crisis