Thursday, September 22, 2016

The smoking out of Vape: The work of cigarette lobby or something more evil?

Puchong, 22/9/16: The night we celebrated the Mole's 5th birthday, many of our guests adjourned outside the restaurant to enjoy their after-dinner smoke. How was it, I was wondering, that despite the government's aggressive anti-smoking campaigns, a lot of people still smoked? And there seemed to be a lot of new/young smokers, too? What happened to vape? 
I asked Ucin, "I thought you were vaping to quit smoking?"  
"Lecehlah (too much hassle), boss" he lamented (for the record, I'm not his boss,) "they have made it so difficult for people to vape. All sorts of rules. So hard to get supply. That royal decree, some more ....". 
Yes, they have, haven' they? The Malay Mail's cover story yesterday Multi-million ringgit vaping industry smoked out confirmed it: vaping in Malaysia has been smoked out! 
Was it the work of the powerful cigarette lobby, or was the Government behind it? 






No, not the cigarette lobby, someone close to the vape/cigarette industry told me. "You can blame it on confusion. Businessmen stopped investing in the vape business. They dare not invest because they are not certain of what the Government was going to do."
"And people have been scared away from vaping." Many (like Ucin) have gone back to smoking.
Which is a pity, really. It has been scientifically proven, over and over again, that vape is one of the most effective aids for people who want to quit smoking. Can't beat will power but not everyone has that much will power to stop smoking cold turkey. As an ex-smoker myself, I know how so extremely hard it is to quit. There was no vape when I was trying to kick the habit back in 2002. What worked for me was resorting to the occasional cigars to overcome the craving. But those Cubans are an expensive way to quit!

Read also:
E-Ciggies: Marvel or Menace by www.facesnphases

5 comments:

BELAJAR BAHASA said...

Merokok di tempat umum dapat menyebabkan tercemarnya udara sekitar

RD. said...

Dear Dato Rock.

"But those Cubans are an expensive way to quit!"

Are you proposing Najib's budget 2017... to further raise tax on tobacco products?

And... that would make demand for contraband cigarette... higher too.

xnakdedak said...


Hensum,

The downtrend in vape may be global:

http://www.wsj.com/articles/e-cig-sales-rapidly-lose-steam-1447798921

Because we can't trust this noe-Con, NED, Zionist publication (LOL), here's another study:

http://www.cspdailynews.com/category-news/tobacco/articles/nielsen-electronic-cigarette-sales-growth-declines

I'm sure that China, given its size, would be sustainable though.

Locally? Hmmmmm. Sadly a few young guys got their fingers burned badly by ploughing money into start-up vape shops.

That was before the fatwas and other, ummmmmm, stuff hit them hard.

Big Tobacco never loses, though. Too much money in the death indutry.

Mohd Farid Mohd Taufik said...

cvtfarid1986.blogspot.com..I am your fan

Anonymous said...

Salam Dato' Rock. Biarlah saya komen dengan sebuah perbualan antara seorang smoker (Ali) dan seorang vaper (Adam) di kedai makan ...

Sementara menunggu makanan yang dipesan, Ali menyalakan rokok Dunhill yang baru dibelinya sebentar tadi. Phuss ... phuss ... kepulan asap berbentuk 'O' dihembus Ali. Adam, rakan Ali, seorang vaper yang duduk di depan Ali lantas menegur.

"Berapa lama dah ko isap rokok ni Li?"

"Hmm ... dalam 10 tahun dah rasanya," jawab Ali, sambil menghembuskan asap rokoknya ke belakang supaya tidak masuk ke ruangan dalam kedai makan.

"Ko tau tak, aku dah 3 tahun berhenti merokok," Adam berhenti seketika untuk menyedut alat vape sedalam-dalamnya dan terus menghembuskan asap vape berkepul-kepul bak awan Nano ke udara. Seorang ibu yang membawa anak kecil di kedai makan tersebut nampak sedikit terganggu dengan kepulan asap yang terlalu banyak walaupun mereka sekeluarga duduk di tempat dalam."Bahaya rokok tu Ali. Ko tau tak paru-paru kau ni kalau scan, lagi hitam daripada aku punya," sambung Adam.

"Oh ye ke?" jawab Ali tenang dan terus sahaja dia menghirup nescafe tarik yang baru sampai.

"Rokok ni dah lah bahaya, buat habis duit pulak tu. Tengok aku, 3 tahun dah tak hisap rokok, banyak duit aku dapat save," dan awan nano sekali lagi dihasilkan melalui sedutan berbunyi hisssssss alat vape tersebut. Ibu dengan anak kecil tadi sudah tidak tahan lagi lantas berpindah ke tempat duduk yang lebih dalam. "Kalau duit rokok ko ni ko boleh simpan, lepas tu ko hisap vape, aku ingat dah boleh tukar kereta dah kau ni Ali," sambung Adam lagi.

Makanan yang dipesan akhirnya sampai. Mereka menikmati makan malam di kedai Tom Yam Mek Jah tersebut. Maklumlah kedua-duanya bujang dan tinggal serumah. Orang bujang beginilah gaya hidup mereka; makan di luar.

Selesai makan, Ali menghidupkan sebatang rokok Dunhill lantas menghembuskan asapnya ke belakang. Bau asap rokok Dunhill tersebut membuatkan Adam tidak senang duduk, apatah lagi bila baru selesai makan.

"Ali, mintak rokok ko sebatang," pinta Adam.

"Eh, kau cakap tadi rokok ni bahaya?" sindir Ali.

"Alahh, aku bukannya perokok tegar macam kau. Sekali-sekala jer aku hisap bila teringin. Takkan nak kedekut dengan aku kot. Tak miskinlah kau setakat belanja aku rokok sebatang!"

Ali lantas menghulurkan kotak rokoknya kepada Adam. Diambil Adam sebatang, dan sebatang lagi diselitkan di atas telinga. "Stok malam nanti kalau tak boleh tidur," kata Adam menyengih.

"Be, kira be," panggil Adam kepada pelayan restoran setelah mereka selesai makan dan minum.

"Semuo sekali, 20 riya be," minta pelayan restoran tersebut.

Adam mencuit Ali,"Ko bayarkan dulu. Aku tak gaji lagi. Minggu depan gaji aku bayar balik."

"Haiiy minggu depan gaji, hari ni dah kering? Duit save kau sebab hisap vape tu mane?" kata Ali, memulangkan paku buah keras.

"Motor aku rosak semalam. Tu yang kering tu," Adam memberi alasan. Ali lantas menghulurkan 20 ringgit kepada pelayan restoran tersebut.

"Adam, ko baliklah dulu ye. Aku lepas ni terus balik rumah Abang aku; tidur sana dua hari. Ahad baru aku balik," kata Ali.

"Okey, bak sini kunci rumah. Aku lupa bawak."

Ali lantas beredar ke kereta Ford Focus miliknya dan Adam pula terus meluncur laju dengan Honda EX5 pulang ke rumah.