Thursday, April 16, 2015

TV3, NST ... Do not demonize Dr M to defend Najib


Najib Razak's media advisors may be making the same grave mistakes as Pak Lah's aides had done a decade ago. Then, the 4th Floor boys used the mainstream media to demonize Tun Dr Mahathir Mohamad in order to make their Boss look good. Their scheme backfired big time ...

Now  those advising Najib are on the verge of doing the same thing. In Siti Nurhaliza bahaya untuk Datuk Najib, Zainudin Maidin's latest posting, the veteran journalst called editors of mainstream media names like bahlol and bodoh for trying to demonize Dr M.

The New Straits Times was singled out:

Akhbar NST yang edarannya telah jatuh dengan teruk, menyiarkan berita sokongan dari orang sudah tidak ada kedudukan dalam parti (dan) sepucuk surat pembaca menuduh Tun Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri menekan seorang penyanyi dari Singapura kerana bertanya "Siapa Mahathir.”
Kalau “bahlol" dalam sejarah tak usah tulislah untuk menipu atau mengelirukan orang ramai . Hanya tambah menjatuhkan maruah NST yang menyiarkannya.

Zam called the editors idiots for trying to bury the stories about popular Siti Nurhaliza nd Rozita Che Wan's support for Dr M.

M. Nasir tidaklah merbahaya kepada Dr. Mahathir seperti apa yang sedang berlaku kepada Najib dengan sokongan ikhlas dan penuh berhemah dari Siti Nurhaliza dan juga pelakon jelita Rozita Che Wan kepada kepada Tun Dr. Mahathir. Jika tidak "Merbahaya” sokongan ini, masakan semua akhbar diminta membenamkan berita ini. Bodohkah semua Ketua Pengarang akhbar sehingga tidak nampak nilai berita ini?

A commenter came into Zam's blog to report on last night's prime time news on TV3. 

Semalam Berita TV3, mereka boleh ambil pejalan kaki, di tepi kaki-lima, minta pendapat, mengapa Jabatan Bengkok tidak lagi sesuai untuk dibina. Menyampak betul saya dengar. Issue Jambatan Bengkok yang TV3 lebih utamakan. Lepas tu minta pandangan dari orang yang siapa pun tak kenal. Pasal hal, Tun pun dah kata; "Kalau tak da Jambatan Bengkok, saya mati ka?"
Dulu saya rajin juga tengok TV3, pasal banyak berita negatif mengenai Pakatan. Tapi sekarang ni banyak pula cerita negatif mengenai Tun Dr.M. Naik meluat saya, tak ingin lagi tengok berita dari buletin TV3.
Kalau ya pun nak bela Najib, tolong lah jawab apa yang Tun dan ramai tanya mengenai 1MDB. Takkan TV3 tak tahu Tun Dr.M ada ramai pengikut yang juga penyokong UMNO. Jangan jadi bangang, sehingga menyakiti hati penyokong sendiri.

I have to agree with Zam and his commenter. The MSM should refrain from attacking or demonizing Dr Mahathir. You can't win this hat way. If the advisors and these editors are serious about defending Najib, very simple: just given an account on the long list of programs and projects the PM has carried out and has promised to undertake to grow the economy and prosper the people. 

And get the PM to start explaining to the people why and how BR1M is actually helping out the poorer people (regardless of colour including party colours, according to Tun Daim Zainuddin ), why Najib can't be expected to seek a Royal pardon for killer cop Sirul, why Tun should not blame Najib (yet) for the crooked bridge, and why people should let the authorities including the AG and the PAC carry out their investigations into 1MDB.

Listen to Tun Daim's view on why BR1M is a "bad" policy. Surely not everyone agrees. Ask them why they disagree. Ask the BR1M recipients themselves ...



27 comments:

Anonymous said...

"Any fool can make a decision,but to take the responsibility for that decision,that's what separate the man from the fool".

Anonymous said...

AKU PUN TAK FAHAM DGN TV3.
ASHIK ASHIK TAYANG NAJIB BERSUMPAH TIADA KAITAN.
SOALAN NYA SIAPA BAGI ARAHAN, BUKAN TUN TUDUH NAJIB.
BEBAL BETUL LAH PEMIKIRANNYA Tv 3.
LAIN DI TANYA LAIN DI BUAT.
SUSAH SAHGAT NAK FAHAM KAH ?
Cartoon betul !!!!

Anonymous said...

Tv3, utusan sudah menjadi sampah.
mutu tv3 utusan sudah jatuh lebih teruk atau setaraf harakah.

Jadi ejen provokasi pihak yg mahukan projek kerajaan, mengutuk Dap,PKR dan Pas.

Mengutuk Dr. M dan tiba2 pula menjadikan Anwar hero yg selama ini dianggap keji. Sudah
Hilang otak kah?

Rakyat kebanyakan mempunyai IQ yg lebih tinggi dari manusia2 di tv3 dan utusan hari ini.
Sudah rugi kerana bersikap bodoh dan menjadi alat, kerajaan pula kena tanggung nanti.

Anonymous said...

Habibur Rahman repeating the mistake of Pak Lah

Anonymous said...

If the advisors and these editors are serious about defending Najib, very simple: just given an account on the long list of programs and projects the PM has carried out and has promised to undertake to grow the economy and prosper the people.

Even better, name all the cronies & kaki bodek who got the contracts to "do good for the people" via the programs and projects.

"Grow the economy and prosper the people", kepala hotak...

Anonymous said...

Asking billionaires, millionaires and those who,are not recipients of BR1M about Good or bad BR1M is a big joke.

Daim dah nyanyok ke? How does he knows duit BR1M is used to donate to political parties? Mana buktinya?

Yang ramai tau ialah, main donors to political parties whether ruling or opposition semuanya ialah orang koporat dan ahli perniagaan yang kebanyakkan tidak layak pon untuk BR1M.

Maybe Daim should give some of his billions to help increase BR1M payout.
That would be better.

Anonymous said...

"If the advisors and these editors are serious about defending Najib, very simple: just given an account on the long list of programs and projects the PM has carried out and has promised to undertake to grow the economy and prosper the people.

And get the PM to start explaining to the people why and how BR1M is actually helping out the poorer people (regardless of colour including party colours, according to Tun Daim Zainuddin ), why Najib can't be expected to seek a Royal pardon for killer cop Sirul, why Tun should not blame Najib (yet) for the crooked bridge, and why people should let the authorities including the AG and the PAC carry out their investigations into 1MDB."

Semua tu dah buat, bro.

Apa jadi? Diorang sokong pembangkang jugak.

Anonymous said...

We should not attack Mahathir. We should put him in jail.

Anonymous said...

TV3 can be quite sensationalist even though it has the stamp of quality broadcasting. I hope it doesn't pander to machiavellianism any further.

tebing tinggi said...


If you are in the wrong ,admit's it's , betulkan kesilapan .

Never think others are stupid ,as you are and trying menegakan benang yang basah.

Anonymous said...

A Leader communicates, clarifies and inspire others to raise above themselves.

He does not outsource this job.

Najib gotto Go.

Anonymous said...

TV3 is a great grave digger, better than Tok Adi...

RD. said...

Maafkan saya Dato' Rocky.
Saya tiada tempat untuk melahirkan kebimbangan mengenai campur-tangan Sultan dalam Politik Tanahair. PAU lepas pun sama. In akan menghakis credibility dan kemuliaan Institusi Raja Berpelembagaan.

Ampun Tuanku, beribu ampun.

Pada pendapat hamba, kelmarin adalah hari paling tidak 'sihat' kepada Institusi Raja Melayu yang hamba amat junjung-tinggi, kasihi dan taati.

Dalam suasana politik hari ini, masyarakat bumiputera dan Melayu amnya, amat-amat memerlukan Institusi Raja-Raja, sebagai 'last line of defense'. Hamba anggap Institusi Raja seperti 'Harta-pusaka' kepada orang Melayu. Dalam keadaan Melayu sudah pecah 3, dan mungkin 4, akibat desakan Dr.M terhadap Najib, Tuanku Sultan tidak molek sama-sekali membayangkan sokongan kepada mana-mana pihak, walaupun mereka berada dalam Party politik yang sama. Ahli Politik mempunyai pengikut yang ramai. Oleh itu sokongan Tuanku kepada satu pihak akan mendatangkan rasa kurang senang pihak yang lain.

Jika Tuanku kerap mengeluarkan kenyataan atau pendapat mengenai Politik, takut nanti pemberita ambil kesempatan, sentiasa tanya Tuanku soalan mengenai Politik juga, untuk diputar-belit. Sebagai contoh: Malaysian Insider pernah 'spin' atau memutar-belit kenyataan mengenai persidangan Raja-Raja megenai pengampunan Anwar Ibrahim. Jika ini kerap berlaku, Institusi Raja akan di tuduh campur-tangan dalam Politik tanahair. Syak-wasangka akan timbul, bahawa ada campur-tangan Istana dalam 'memenangkan' Ahli Politik, menjawat sesuatu jawatan penting dalam kerajaan. Sudah tentu ini membawa implikasi tidak baik untuk kesejahteraan Negara dan kemuliaan Institusi Raja sendiri.

Ampun Tuanku Beribu Ampun.

Anonymous said...

Kalut lah Siti Nurhaliza ni. Suami dia pun melobi projek sana-sini. Ni tak dapat projek, mula bising kot?

Anonymous said...




Let Tun Dr M speak.

His concerns are ours as well.

No other has balls to raise questions about issues that need to be clarified.

Anonymous said...

Biasalah yob , bila tak dapat projek melalak sana sini. Sampai bila nak cukup ni.

Anonymous said...

Tahap cetek ilmu katak bawah tempurung...ahli DAP dan PAS yang terima BRIM memang disaran sumbangkannya kepada parti.

Ahli umno mcm kau memang le pelahap...

Anonymous said...

Put the handcuffs on him yourself if you dare .....

Anonymous said...

Dato'... khabarnya politik perlu banyak wang, banyak penyokong dan sangat menagihkan mengalahkan ketagihan dadah,.. tentunya dikalangan'king maker' mereka perlu lagi banyak wang,mungkin kah kedudukkan 'king maker' tergugat akhir2 ini?... mungkin kah dia sekarang tengah..'test market', untuk melihat samada masih ada lagikah penyokong.., cumanya dari segi masa mungkin ada sedikit terdesak menyebabkan terpaksa mengunakan isu peribadi.., dalam proses'demonizing' kekadang mereka terlupa bahawa masing2 punya banyak tengkorak tersorok dalam almari..samada yang menyerang mau pun yang diserang, cumanya yang mungkin ramai terlupa bahawa pola politik dan ekonomi antara bangsa telah banyak mengalami perubahan berbanding 15 ka 50 tahun dahulu.. dan trend menunjukkan 'king maker' yang sedang melangkah turun mahu pemergiannya dipeduli... satu ketika dahulu Malaysia perlu bayar bunga hutang yang sangat tinggi kepada Kuasa Barat berbanding sekarang kepada Blok Timur, menyebabkan dalam tempoh terdekat hutang jadi sangat menarik dan mampu di bayar menyebabkan terdapat 'power struggle' antara 'king maker' dan 'the king', jika duit hutang ini disimpan dalam FD pengamal sistem kewangan Barat yang masih ada dalam tempoh terdekat ini pun masih boleh diselenggara bunganya dengan banyak lebihan, apa kan lagi jika ianya dilaburkan, bayangkan jika duit ini diguna untuk membeli share & kepentingan menyebabkan taring 'king maker' luruh satu demi satu, bayangkan bila 'king maker' mendapati dia sudah tidak ada lagi 'leverage' samada dari segi kewangan mau pun pengaruh untuk membuat tawaran secara senyap...

Anonymous said...

My dear friend.
Did he allowed other people to speak when he has the power and was at the helm?Did the people itself that called him MahaFIRAUN and MahaZALIM!

damansaraman said...

The choice is super simple

DO THIS Answer clearly all questions that people have been asking, and Tun M repeated

OR Don't blame the people when they voted the opposition into power next GE

Anonymous said...

Banyak pandai gostan, Latuk.

Anonymous said...

APA YG ALLAH TETAPKAN KENA PADA KAMU ... KAMU AKAN KENA ... IA TAKKAN MENYIMPANG KENA PADA ORANG LAIN ..

Ulasan mendalam kena refer ilmuan, ustaz di tempat anda .

Anonymous said...

8.45
Only Anwar Ibrahim's cronies and supporters called TDM mahazalim or mahafiraun and obviiously they were in the minority.
Whether he allowed other people the freedom of speech is anotherr question altogether and that is very subjective. But judging from the elections results which the BN under him won handsomely, the majority of the people must be very comfortable with his policies indeed.

Anonymous said...

Nope I was one of the people bk then I didnt call him by those names. Dont put words into our mouth. Org yg panggil beliau begitu adalah paspussy dan masih pussy kpd Dap Komunis.

Anonymous said...

Jangan jadi mamak si kitol, sudah lah.

Anonymous said...

Harap nak dengar cakap Zainuddin Maidin buat apa??? Dah le suruh RTM ban siar orang mengaji satu hal, asyik minum arak n kacau model cina kat Zeta Bar, Hilton (aku nampak dgn mata sendiri)....cakap pendusta macam ni?